Abonnementsartikel

Dansk Folkeparti har trukket sig ud af forliget om Togfonden. Tilbage står der 31 ejendomme i Vejle, der allerede er opkøbt for at gøre plads til en togbro.

I forrige uge trak Dansk Folkeparti sig ud af forliget om Togfonden, som de ellers havde indgået i samarbejde med den daværende SRSF-regering og Enhedslisten. Det skaber stor tvivl om aftalens fremtidige eksistens, men på trods af det er Vejdirektoratet stadig i gang med at opkøbe huse i Vejle, hvor en togbro over Vejle Fjord kun måske skal bygges. Det skriver Jyllands-Posten mandag.

I alt er 31 ejendomme i området blevet købt, siden aftalen blev indgået i 2004. 89 millioner kroner er blevet brugt på opkøb i området, og den seneste købsaftale blev indgået i februar måned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vejdirektoratet skal ikke politisere. Bare fordi politikerne mener, at en proces skal stoppes, skal myndighederne ikke gøre det, før det er vedtaget, siger Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, til mediet.

Folk er fangede

Derfor ved de berørte borgere i området stadig ikke, hvad der skal ske med deres solgte hus. Som Per Nikolaj Bukh forklarer, skal arbejdet fortsætte, indtil det aktivt bliver nedlagt, og det har ingen folketingspolitikere gjort endnu.

- I seks år er intet sket, og man ved stadig ikke, om projektet skal gennemføres, så usikkerheden er der endnu. (...) Det burde kalde på refleksion på Christiansborg, siger Christoffer Melson (V), formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune til mediet.

Den nye bro over Vejle Fjord var en del af Togfondens såkaldte "timemodel", hvor det skulle betyde, at strækningen i tog fra Aalborg til København maksimalt måtte have en rejsetid på tre timer, mens rejsen fra København til Esbjerg maksimalt måtte have en rejsetid på to timer. I alt blev der sat 4,3 milliarder kroner af til den nye togbro.