Abonnementsartikel

D6-dozeren er blevet opdateret i to nye udgaver, hvor den ene bliver i en diesel-elektrisk udgave.

MÜNCHEN: De fleste af verdens største maskinproducenter har på Bauma primært satset på stande på messens udeområde. Caterpillar er en undtagelse, for størstedelen af deres nyheder finder man i en af de store haller.

Her finder også en af de store nyheder fra verdens største producent af entreprenørmaskiner. Den storsælgende dozer D6 er at finde i to nye udgaver. Den ene er en traditionel dieseldreven maskine. Den anden udgave har fået XE tilføjet navnet. I Cat-terminologi betyder det, at den er udstyret med noget teknologi, som giver besparelser på dieselforbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er de eneste i verden med det her, siger produktchef Bo Mikkelsen fra den danske Cat-forhandler, Pon Equipment.

D6 XE skal også have diesel for at virke, men det skal bruges til at generere strøm til elmotoren.

Holder momentum

Elmotoren driver hele maskineriet. Det giver en række fordele.

- Den skubber markedet for, hvor meget jord man kan flytte. Med en elmotor holder man moment hele vejen igennem uden tab af kræft undervejs, fortæller Bo Mikkelsen, som tilføjer, at Pon allerede har syv bestillinger på den nye D6'er.

Men, for det er der selvfølgelig. Prisen på den dieselelektrisk er større end på den traditionelle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Til gengæld får man også en maskine, som sparer meget på brændstoffet sammen med mere produktivitet, siger Bo Mikkelsen.

Brændstofforbruget skulle være omkring 20 procent lavere.

D6 XE blev præsenteret i november første gang, da Trimble holdt deres store brugerkonference. Som i andre nye maskiner fra Cat, kan man også få de nye dozere med Trimble Earthworks.