Abonnementsartikel

Et slag for 10 år siden slog ikke Hydrema ud. Siden er det kun gået frem, og den danske producent er klar til yderligere vækst.

- Hydrema har aldrig stået bedre på pladen, end vi gør i dag.

Danmarks eneste producent af store entreprenørmaskiner har i år 60-års-fødselsdag. Og ifølge administrerende direktør Jan Werner Jensen sker det altså i topform.

- Det gælder både produkt- og forretningsmæssigt, og så er vi samtidigt i nogle gode konjunkturer i øjeblikket, siger direktøren, som er søn af grundlæggeren Kjeld Werner Jensen.

... i og med vores volumen er vokset på eksporten, så fylder rendegraveren naturligt ikke så meget i forretningen, som den gjorde før

Adm. direktør Jan Werner Jensen

Hydrema

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Men ved det seneste runde jubilæum i 2009, så tingene noget anderledes ud.

rich-media-1
Administrerende direktør Jan Werner Jensen er søn af Hydrema-grundlægger Kjeld Werner Jensen.

- Da vi blev 50, måtte vi gennemleve en af virksomhedens sværeste tider. Det var et lavpunkt i markedet, vi aldrig havde set før. Men vi er en virksomhed, der er godt polstret, og derfor kunne vi stå imod det. Vi brugte tiden på at ruste os til den opgang, der kom bagefter, siger Jan Werner Jensen.

Udlandet er blevet størst

Hydremas fremgang siden kriseåret 2009 skyldes et ændret fokus.

- Vi har blandt andet etableret os på eksportmarkeder i langt højere grad end tidligere. I de 10 år der er gået, har vi faktisk kunnet lægge på forretningen omsætningsmæssigt hvert år. Vi er sådan set fordoblet på volumen, siger direktøren.

Sidste år skrev vi på Maskinteknik, at Hydrema igen ville spille en rolle på det franske marked, som man ellers trak sig ud af i krisen. Salget blev så småt, at det var den eneste vej at gå.

Men på Intermat i Paris fortalte den danske producent, at man igen havde aktiviteter og folk ansat i det franske.

- Hvis du spurgte mig for et halvt år siden, hvordan det stod til for os i Frankrig, syntes jeg ikke, det gik så godt. Vi begyndte så småt igen for et par år siden, og nu begynder ringene i vandet at sprede sig, siger Jan Werner Jensen.

Tingene er vendt rundt

Mere fokus på eksport har tippet vægtskålen. Hvor Hydrema tidligere havde cirka to tredjedele af omsætningen i Danmark, er det nu eksporten, som står for det.

Udviklingen har ændret balancen på produktsiden.

- Rendegraveren er et rigtig vigtigt produkt på det skandinaviske marked. I særdeleshed i Danmark. Det er den fortsat, men i og med vores volumen er vokset på eksporten, så fylder rendegraveren naturligt ikke så meget i forretningen, som den gjorde før, siger Jan Werner Jensen.

I dag er dumperne, målt på volumen, Hydremas primære produkt. 912'eren er mest solgt, men 922 begynder at følge trop.

rich-media-3
En flok dumpere er klar til at blive sendt til Australien.

Hydremas maskiner bliver sendt af sted til store dele af verden. Det mener direktøren, vil være med til, at en ny krise ikke vil ramme virksomheden så hårdt som den seneste.

- Det betyder meget for os, at vi er på et globalt marked, som ikke svinger i synk. USA bliver ikke nødvendigvis ramt af en krise samtidigt med Europa eller omvendt. Vi sælger også til New Zealand og Australien, som også kan have andre vækstcykluser, end USA og Europa, siger han.

Store drømme for den lille

På Bauma præsenterede Hydrema den nye 707G dumper. Den er udviklet til at tage kampen op med site-dumpere, som man især er glade for i England. Men der sker mange ulykker med netop den type maskine i England, så derfor har Hydrema skabt 707'eren som en traditionel dumper med knækstyring, men i miniformat.

- Den kan sælges på det brede verdensmarked, og den kan gå ind i udlejningsbranchen. Det skal være med til at give os endnu mere volumen, siger Jan Werner Jensen.