Abonnementsartikel

Når København-Ringsted banen åbner den 31. maj bliver der samtidig taget en række nye anlæg i brug. Anlæg, der imponerer ved såvel design som størrelse.

I næste uge skriver Banedanmark danmarkshistorie med indvielsen af Den nye jernbane København-Ringsted, som bliver landets første højhastighedsbane.

Ud over de fordele, som jernbanen giver for passagererne, så er der også tale om 60 kilometer jernbane med flere markante konstruktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye bane København-Ringsted har 80 broer. Fra mindre faunapassager og til de to store - og prisvindende - brokonstruktioner: Køge Nord Station og M4-broen, der føres hen over to travle motorveje.

Der er tale om to markante konstruktioner, som kommer til at blive benyttet af mange og set på af endnu flere.

Projektdirektør Jette Aagaard

Den nye bane København-Ringsted

- Der er tale om to markante konstruktioner, som kommer til at blive benyttet af mange og set på af endnu flere. Derfor er vi rigtig godt tilfredse med, at løsningerne bærer præg af godt design, nu de er bygget til at stå der mange år i fremtiden, siger Jette Aagaard, projektdirektør i Den nye bane København-Ringsted.

Gangbro med spektakulært design

Køge Nord Station, der er en eneste nye station på strækningen, er en 225 meter lang gangbro. Broen består af fem stålelementer, der hvert er 10 meter bredt, 30-40 meter langt og tre meter højt. Stationen føres over Køge Bugt-motorvejen, over Den nye bane København-Ringsted og over S-banen til og fra Køge. Elementerne blev løftet på plads i sommeren 2018.

Maskinteknik besøgte pladsen i efteråret, hvor man netop havde fået placeret de seks store sektioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køge Nord Station var nomineret til den prestigefyldte MIPIM-award i 2015 og kom i 2016 på CNN Styles liste over de mest spektakulære broer i verden. Stationen bliver en ny port til København for de 90.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8000 daglige brugere.

25.000 ton bro

En anden imponerende brokonstruktion er M4-broen, der fører Den nye bane København-Ringsted over Motorring 4. Med sine 512 meter er M4-broen strækningens længste jernbanebro. Alene konstruktionen af stål og beton vejer omkring 25.000 ton. Hertil kommer kørestrømsanlæg, sveller og skinner. Broen består af i alt 19 brofag og syv tværdragere i stål og blev monteret i sommeren 2015.

Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner (IABSE) tildelte i 2018 konstruktionsprisen til M4-broen.

Broen fik blandt andet ros får byggemetoden, som kun i lav grad generede et af Danmarks travleste trafikknudepunkter, Vallensbækgrenen. Desuden er brokonceptet tilpasset miljøet for at minimere den visuelle barriereeffekt.