Abonnementsartikel

Byggemodning og klargøring til byggefasen er ofte en større omgang, og på Femern-projektet ser man tydeligt, hvor omfattende et projekt man går i møde.

RØDBYHAVN: Det er lidt overraskende omgivelser, der møder en, når man aflægger et besøg hos bygherren til det projekt, de selv omtaler som Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. En kaffeautomat i landkøkkenet og et stort mødebord i en dagligstue, som også er forsynet med diverse oversigts- og arbejdskort, afslører dog, at den tidligere landbrugsejendom har fået nye beboere.

rich-media-1
Projektkoordinator Villads Engstrøm foran det, der inden længe skal rumme byggepladsen for landets største anlægsprojekt.

Femern A/S er bygherre på Femern-forbindelsen. De har slået sig ned i en tidligere landbrugsejendom, som ligger i den vestlige del af det store område, som udgør byggepladsen på den danske side af Femern-projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Anlægsarbejdet er ikke for alvor skudt i gang endnu. Forhåndskontrakterne med entreprenørerne er underskrevet - og forlænget - og værdien er på omkring 30 milliarder kroner. Men selve anlægsfasen, som vil beskæftige flere tusinde byggefolk, er ikke skudt i gang endnu.

Mens alle venter på den officielle byggestart, er der allerede lavet en del arbejde i området ved Rødbyhavn. Eller som projektleder Villads Engstrøm og pressechef Jens Villemoes fra Femern A/S omtaler det, "nogle småopgaver".

- Man ser sig nok lidt blind på størrelserne, når man sidder med et projekt i den her størrelse, siger Jens Villemoes, da han og projektlederen viser Maskinteknik rundt på det store område.

Den lange liste af småprojekter omfatter flytning af en flere kilometer lang cykelsti, flytning af en otte hektar stor sø, helt ny pumpestation med kanaler og meget andet. Planlægningen og projekterne, som også omfatter forsyningsledninger og almindelig byggemodning, løber op i en lille milliard kroner.

Logistikken er største udfordring

Man kan godt følge folkene fra Femern A/S. Det, der venter, er på alle måder et opsigtsvækkende projekt, som kan få de igangværende og allerede udførte opgaver til at blegne lidt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Mange udefra er mest interesseret i og fascineret af, hvordan man får tunnelen ned på havbunden. Men det er i virkeligheden ikke dét, som er den største udfordring for os. Det er en gennemprøvet metode, som også var den, man brugte til Øresundstunnelen i sin tid, siger Villads Engstrøm.

rich-media-5
Det er fortsat "småopgaverne", som kører på projektet.

Der skal bruges flere millioner kubikmeter beton, og mængden af armeringsstål løber op i 360.000 ton. Det forventes, at man skal modtage omkring 50.000 ton råmaterialer om ugen.

- Materialerne kan vi ikke køre ind med lastbiler. Dels vil mængden af lastbiler være en alt for stor belastning for klimaet og vejnettet. Desuden er risikoen for, at vi ikke kan få materialerne ind på grund af færdselsulykker eller lignede, for stor, siger Jens Villemoes.

Med op mod 3000 arbejdere i den travleste periode må produktionen for alt i verden ikke gå i stå. Derfor er vandvejen den sikreste. I efteråret 2019 begynder arbejdet med at anlægge en arbejdshavn. Den skal udelukkende bruges i forbindelse med Femern-projektet.

- Når den kommer i drift, vil den være en af Danmarks travleste havne målt på mængden af materialer, der kommer ind, siger Jens Villemoes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-7
Holbøll er blandt de mindre entreprenører, som har vundet kontrakter på forberedelsesarbejdet. Det har været et mål for Femern A/S, at også de mindre firmaer skulle have mulighed for at byge ind.

Havnen og elementfabrikken skal på papiret udelukkende bruges til Femern-tunnellen. Men det kunne tænkes, at man kunne udnytte faciliteterne til andre projekter senere. Hvem sagde Kattegatbro?

350 hektar nyt land

Femern-projektet er ikke kun beton og stål.

- Det er også et kæmpestort naturgenopretningsprojekt, hvor vi laver en masse forskellige tiltag, som skal kompenserer for de påvirkninger, projektet medfører, siger Villads Engstrøm.

Hele syv kilometer af kysten omkring Rødbyhavn bliver rykket omkring 500 meter ud i havet. De cirka 3,5 kvadratkilometer skal ikke kun rumme tunnelportalen. Vest for Rødbyhavn anlægger man en lagunestrand. Den bliver forbundet via en kanal videre ind til den indre lagune, som også vil være soppestrand. Området omkring lagunerne bliver strandenge.

rich-media-8
En flere hektar stor sø bliver flyttet ud fra området. Den ligger i vejen for både tunnelportalen og byggepladsen.

Øst for Rødbyhavn kommer tunnellen op til portalen. Den vil blive omkranset af strandenge og et stort vådområde. Det skal være til glæde for ynglefugle i området. I forbindelse med byggeriet bliver der også nedlagt omkring 10 vandhuller. Som erstatning anlægger man cirka 40 nye i området.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nyindvundne land bliver etableret med jorden, som man graver op fra tunnelrenden mellem Lolland og øen Fehmarn.