Abonnementsartikel

Projekterne er mange for MSE Entreprise, der har styrket maskinparken med en ny gravemaskine fra Hitachi.

Anlæg af en kilometer omfartsvej til erhvervshavnen i Rødby. Udgravninger for arkæologer af et areal på 150 hektar. Etablering af veje og indkørsler til det nye camp-område, der skal huse 2800 arbejdere. Nedgravning af 16 kilometer elkabler og andre forsyningsledninger. Etablering af Ny Strandholm Sø og Mose.

Det er blot nogle af de opgaver ved anlægget af Femern-forbindelsen, som har fået MSE Entreprise til at opgradere sin maskinpark med en ny Hitachi-gravemaskine. Her lægger virksomheden fra Nørre-Alslev vægt på maskinførernes ønsker og krav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi fik pris på Hitachi og to andre mærker. Efter prøvekørsler valgte vi at lade det være op til vores maskinfører at afgøre det - og han mente, at kørekomfort og hydraulik er bedre i Hitachis maskiner. Og da vi generelt har faste førere på vores maskiner, skal de have stor indflydelse på maskinvalget, fortæller direktør Jan Sørensen.

rich-media-2
Hitachi ZX130LC-6 har en arbejdsvægt på 14,4 ton. Pressefoto.

Vejen til Femern

MSE Entreprises nye Hitachi ZX130LC-6 arbejder med anlæg af en vej, der vil afhjælpe transporten af materialer til byggeriet af den faste forbindelse.

- Det er en ny vej til erhvervshavnen i Rødby, så tung trafik ikke skal gennem selve byen. De første opgaver på Femern-forbindelsen er gået i gang. Der skal køres mange materialer ind, især til den kommende fabrik for tunnel-elementer. Derfor starter den nye omfartsvej ved motorvejsafkørsel 50, forklarer Jan Sørensen.

- Det er virkelig en god maskine, hvor hydraulikken er helt i top. Det virker bare, så når jeg retter af, skal jeg kun over det én gang - modsat flere andre maskiner, jeg har kørt med. Det handler om, hvad der er målbart i hverdagen, og Hitachi fungerer bare, siger maskinfører John Madsen og fortsætter:

rich-media-3
Forarbejdet er igang til et af Danmarkshistoriens største byggeprojekter. Pressefoto.

- GPS'en viser mig, hvor vejbrønde, kloakker og kantstenene er. Alt det, jeg skal grave efter. Samtidig er brydekraften stærk, og maskinen løfter godt. Jeg har citybom på, og det er jeg glad for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stort område i forandring

Som ved alle byggeprojekter skal fortidsminder respekteres, og derfor skal arkæologer have mulighed for at gennemgå de 150 hektar, Femern-projektet vil brede sig over på det sydlige Lolland. Her står MSE Entreprises maskiner for de indledende udgravninger.

Samtidig skal naturen og dyrelivet tilgodeses, og derfor skal flere vådområder flyttes og genetableres. Her har entreprenørvirksomheden blandt andet fået til opgave at anlægge Ny Strandholm Sø på fem hektar.

rich-media-5
John Madsen roser hydraulikken, når der skal rettes af. Pressefoto.

Den kommende Femern-forbindelse bliver et af Danmarkshistoriens største byggerier. Den 18 kilometer lange sænketunnel med to motorvejsrør og to jernbanerør vil spare de rejsende på strækningen for cirka en time hver vej.