Abonnementsartikel

Volvo CE har sendt deres første elektriske minigraver i test hos entreprenør.

Det var den måske største nyhed fra Volvo Construction Equipment, da der i april var gigantmesse i München, hvor over 600.000 gæster lagde vejen forbi Bauma.

Volvo CE præsenterede de første to elektriske maskiner, men meldingen var klar. Der kommer mange flere. Allerede fra 2020 stopper svenskerne udviklingen af deres små dieselmaskiner, og derefter går man all-in på de elektriske udgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Bauma så man for første gang den nye kompakte læssemaskine L25 samt ECR25 minigraveren. Den første udgave af sidstnævnte er for nyligt leveret til franske Spac, der er en del af Colas Group. De skal teste maskinen. Det skriver Volvo CE i en pressemeddelelse.

Spac skriver på deres side på LinkedIn, at man har ønsket at teste maskinen, fordi de ser ECR25 som et bud på fremtidens maskiner til byggepladserne, ikke mindst i byerne.

- Minigraveren har ingen CO2-udledning, og støjniveauet er langt under det, man har fra en konventionel maskine. Det er et ubestrideligt aktiv for accepten af det 21. århundredes byggepladser, skriver de blandt andet.

Slipper for at råbe

Minigraverens første opgave er at grave render ved en golfbane lidt uden for Paris.

Maskinføreren Alexandre Birot fra Spac kører maskinen, og maskinens lave støjniveau gør samarbejdet med håndmanden en del nemmere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Maskinfører Alexandre Birot sætter ECR25 Electric til opladning. Pressefoto.

- Når man snakker med manden i renden, behøver vi ikke råbe til hinanden. Vi taler almindeligt sammen, og vi hører det hele. Med en traditionel gravemaskine skal vi slukke motoren for at kunne høre. Dertil er også, at når man har arbejdet en hel dag som håndmand i renden, vil man normalt have indåndet en masse udstødningsgasser, men det slipper vi for nu, siger Alexandre Birot.