Abonnementsartikel

En 92 ton tung gummihjulslæsser med mere end 40.000 timer på tælleren kører ufortrødent videre hos Dankalk i Aggersund på 34. år.

AGGERSUND: Hjulskifte på en stor entreprenørmaskine er ikke en helt billig post. Det ved man hos Dankalk i Aggersund, hvor en halvgammel sag ikke er nogen undtagelse. Tværtimod.

- Når man står overfor at skulle skifte hjul på maskinen, er man også nødt til at vurdere, om maskinen kan nå at slide dækkene op. Ellers er det simpelthen for dyrt, siger fabrikschef Lars Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dankalk har en af landets største gummihjulslæssere i form af en Komatsu WA800. Vægten ryger helt op på 92 ton. Et sæt hjul holder mellem fem og otte år. Ved seneste hjulskifte for godt tre år siden, endte regningen i underkanten af 750.000 kroner.

Strålende form

Da Dankalk købte maskinen, var Danmark stadigvæk flere år fra at vinde EM i fodbold, statsministeren hed Poul Schlüter, og han var end ikke halvvejs gennem sin periode som landets politiske leder. Året var 1986, og gummihjulslæsseren blev hentet til Danmark fra Belgien, hvor den havde været brugt som demomaskine.

- Det er gammel dame, og vi har lige haft den til 40.000 timers service, siger Lars Christensen.

rich-media-3
Maskinen har rundet 40.000 timer på tælleren.

Det afleder det naturlige spørgsmål, om man ud fra serviceeftersynet, som kostede omkring 100.000 kroner, står med overvejelserne, om det kan betale sig med et nyt sæt hjul inden for de næste tre-fire år.

- Der er ikke noget, som indikerer, at maskinen ikke kan tage en tørn mere. Der er selvfølgelig nogle ting, som skal laves løbende, men det er der på alle maskiner. Det er trods alt også de færreste entreprenørmaskiner, som nogensinde når i nærheden af 40.000 timer på tælleren, siger fabrikschefen, der også fortæller, at reservedele til maskinen heller ikke er noget problem at få fat i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Et sæt nye sutter rammer på den trælse side af 750.000 kroner.

Færre opgaver

Tidligere havde WA800'eren flere opgaver. I dag er den gamle dame dog kommet i skånejob. Et tungt et af slagsen.

- Vi bruger den kun til at tage fra vores store kalkstak og fodre knuseanlægget. Maskinens fordele er størst her, siger Lars Christensen.

Når gummihjulslæsseren fylder skovlen, tager den intet mindre end 25 ton med sig. Det giver færre læs frem og tilbage i forhold til en mindre udgave. Det er også en nødvendighed.

rich-media-6
WA800 tager 25 ton i skovlen per gang.

- Den er langsom. Vi kunne sagtens have en noget mindre maskine til at lave det samme, slår fabrikschefen fast.

En mindre maskine er bare ikke nogen god løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Størrelsen giver sikkerhed

- Det er et sikkerhedsspørgsmål. Fordi maskinen er så stor, kan den også stå imod, hvis den bliver ramt af et skred fra kalkstakken, siger Lars Christensen.

Da Maskintekniks udsendte er på besøg, er det lille kalkbjerg på den gode side af 20 meter i højden. Maskinføreren tager fra stakken et givent sted, indtil han vurderer, at et skred er nært forestående. Derefter finder han et nyt sted at plukke fra, så skredet sker, mens han og maskinen er på behørig afstand.

Men det kan ske, at et skred sker før, man regner med.

rich-media-8
Dankalks fabrik i Aggersund er landets største kalkbrud.

- Gummihjulslæsseren har aldrig været helt dækket til, men det er sket, at der har stået kalk op midt på førerhuset, siger Lars Christensen, som tilføjer, at maskinen ikke blev mærket af skredet.

Kræver en erfaren fører

Maskinen er med sine 800 hestekræfter en stærk krabat. Det kræver sin maskinfører at håndtere maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En gammel dame skal behandles ordentligt, siger Lars Christensen.

rich-media-10
De 92 ton arbejder langsomt, men sikkert.

Det vigtigste element for maskinføreren er dog, at han skal have styr på maskinen, hvis skredet rammer.

- Det er meget vigtigt, at maskinføreren agerer rigtigt. Gummihjulslæsseren kan holde til meget, men man skal stadigvæk undgå at blive begravet under kalk. Maskinføreren skal lynhurtigt have drejet hjulene, sat maskinen i frigear og så lade sig følge med skredet bagud, så man ikke ender under det, siger Lars Christensen.

rich-media-11
WA800 ser ikke ud til at være tæt på pension.