Abonnementsartikel

Arkil og Aarhus Kommune er gået sammen om at udvikle ny asfalt, hvor affaldsbeton kan erstatte grus.

Råstoflagrene er under pres, og alternativer bliver søgt i stort set alle brancher. Også i asfaltbranchen bliver der udviklet på livet løs for at finde løsninger. Det er også tilfældet hos entreprenørselskabet Arkil, hvor man gennem flere år har samarbejdet med Aarhus Kommune om at lave en asfalt, hvor knust affaldsbeton kan erstatte grus fra grusgrave. Det kan udgøre op mod 90 procent af asfalten. Sand og grus er blandt de råstoffer, som både herhjemme og globalt er ved at udvikle sig til en mangelvare.

- Det har stor værdi for os at have en seriøs og kompetent samarbejdspartner, der kan levere de mange forskellige kvaliteter affaldsbeton, vi har brug for, og som samtidig brænder for det samme mål som os, nemlig at udvikle et mere bæredygtigt produkt, der kan være et alternativ til andre, mere traditionelle asfalttyper, siger Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prototype bliver testet

Asfalten er en grov asfalt, der lægges under slidlaget. Teknik og Miljø i Aarhus Kommune har løbende leveret knust affaldsbeton i forskellige typer og kvaliteter, som Arkil har eksperimenteret med.

Nu udlægges en prototype af asfalten forskellige steder for at teste langtidsholdbarheden, blandt andet på AffaldsCentret i Lisbjerg, og på den gentænkte genbrugsstation Reuse i det nye sydhavnskvarter.

- Der er et stort potentiale i øget genanvendelse af materialer frem for nye råstoffer og materialer. Aarhus finder sammen med virksomheder løsningerne på, hvordan vi forandrer affald til nye produkter. Vi skal insistere på at øge genbrug af ressourcerne således, at vores samlede klimaaftryk mindskes mest muligt. Vi tror på, at vi kan have gavn af at være mere bæredygtige end andre byer, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø.