Abonnementsartikel

Permeable belægninger kan være med til at sikre boligområder, p-pladser og veje mod oversvømmelser ved skybrud.

KØBENHAVN: En af de mange nye udfordringer med det ændrede klima er de voksende regnvandsmængder ved skybrud, som rammer Danmark oftere og oftere. Gennem de senere år har man derfor udført en række skybrudssikringer med permeable belægningen.

Nogle af disse står NCC bag - senest to projekter i henholdsvis Brøndby og Hedensted - og det kan man høre mere om på NCC's stand under Building Green.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har efterhånden klimasikret omkring 60 veje og p-pladser i Danmark, og vi sidder i øjebikket og arbejder med flere ny mulige projekter, fortæller Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry, da vi møder ham under Building Greens første dag.

Projektet i Hedensted handler om, at NCC har klimasikret et p-areal med 100 pladser ved en ny dagligvarebutik i byen.

Også vand fra tagkonstruktionen

Det klimasikrede areal håndterer ikke blot regnvandet, der falder på parkeringspladsen, det håndterer også regnvandet fra taget af bygningen. Der er derfor tale om en samlet regnvandshåndtering, som lokalt afleder regnvandet og derfor er uafhængig af det eksisterende regnvandssystem.

- Det smarte ved løsningen er, at regnvandet fra taget ledes ind under asfaltbelægningen på p-pladsen i stedet for at blive ledt til et separat regnvandssystem som ved traditionelle løsninger. På den måde håndteres regnvand fra taget sammen med det regnvand, der falder på parkeringsarealet, siger Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry.

Løsningen består af en permeabel asfaltbelægning, der kan aftage og dræne meget store mængder vand. Man har benyttet bærelaget NCC Drænstabil, der har så stor dræneffekt, at det kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kombinationsløsning

Projektet i Brøndby drejer sig også om et p-areal. Projektet er en del af HOFOR's klimatilpasningsplan for området, hvor permeabel asfalt og bærelag tænkes sammen med et regnvandsbassin.

For at minimere risikoen for oversvømmelser i fremtiden, etableres et regnvandsbassin under en offentlig parkeringsplads, der kan forsinke 2800 kubikmeter regn. Bassinet anlægges mellem to eksisterende regnvandsledninger og opbygges af tunnelfaskiner og skærver. Udover det underjordiske regnvandsbassin tilføres en ekstra bassinkapacitet på 700 kubikmeter i en permeabel vejopbygning.

Vejen anlægges som en klimavej, der består af en permeabel asfaltbelægning, der kan aftage og dræne meget store mængder vand - samt af bærelaget NCC Drænstabil. På den måde bliver vandet drænet langsomt ned i bassinet med forsinkelse, så hverken kloaknet eller bassin vil blive overbelastet.

HOFOR ønskede at tilføje en ekstra dimension til projektet, som kunne bidrage til håndteringen af de store mængder regnvand. Ved at tilføre en ekstra bassinkapacitet over terræn udnytter man også vejkonstruktionen til at håndtere regnvandet.

Ikke dyrere at anlægge

NCC leverer godt 8000 tons Drænstabil og udlægge 3,500 kvadratmeter permeabel asfalt på det nye parkeringsareal i Brøndby.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fremtiden vil byde på øgede mængder regn, som vores kloakker ikke kan håndtere. En vejkonstruktion med permeable asfaltbelægninger og bærelag er derfor oplagt at tænke med ind i en klimasikringsløsning, som vi fx ser her ved parkeringsområdet i Brøndby. Konstruktionen er ikke dyrere at anlægge, da man slipper for at grave store rørsystemer ned og installere tilslutninger til kloaknettet, siger Michael Brask.