Abonnementsartikel

Loxam købte fem eHoftrac på Agromek i 2014 - siden er adskillige flere kommet til

Frank Larsen, teknisk direktør hos Loxam, rystede ikke på hånden, da han slog en handel af på Stemas' stand på Agromek i november 2014. Udlejningsvirksomheden bestilte fem nye minilæssere. De første helt elektriske læssemaskiner.

- De kører stadig, og vi har ikke skiftet batterier på dem endnu. Siden har vi anskaffet adskillige flere 1160 eHoftrac, så vi i dag har flere end 20 elektriske Weidemann kørende, fortæller Frank Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at selvom maskinerne efterhånden har en del timer på bagen, har Loxam aldrig haft problemer med driften.

- Selv de fem første holder stadig fint strøm til en dags arbejde, og Weidemann har tilmed fundet frem til anderledes og bedre batterier til de nyere maskiner, siger Frank Larsen.

Det var lidt af en sensation, da Stemas som dansk Weidemann-importør kunne lancere de støj- og udstødningsfrie minilæssere på Agromek. I foråret 2015 præsenterede firmaet nyheden ved arrangementer både på Sjælland og i Jylland. Men forinden var der allerede solgt flere end 20 maskiner.

For Loxam har det været vigtigt at markere sig i front med læssemaskiner til fossilfrie byggepladser. Foruden det positive signal om bæredygtighed og miljøbevidsthed, rummer maskinerne imidlertid også helt praktiske fordele, vurderer teknisk direktør Frank Larsen.

- Vi har kunder, der decideret efterspørger de elektriske maskiner. Det gælder ikke mindst nedbrydere, som med Weidemann 1160 eHoftrac kan arbejde inden døre uden tung dieselluft. I løbet af de fem år har kundesegmentet til el-maskinerne ændret sig. Det er blevet større, fordi der generelt er en stigende bevidsthed om at køre uden larm og uden udstødningsgas også udendørs i bymiljøet. Arbejdsmiljømæssigt er det naturligvis en ren fornøjelse at sidde på sådan en maskine, fastslår Frank Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dyrere anskaffelse men billigere drift

Den klassiske 1160 Hoftrac var udgangspunkt, da Weidemann gik elektrisk. I stedet for en dieselmotor puttede konstruktørerne elmotorer og batterier i. Arbejdsprincipperne på de to maskiner er helt ens, og den elektriske Weidemann kan anvende samtlige arbejdsredskaber i Weidemann-programmet. Så forskellen skal man lytte og lugte sig frem til.

Maskin-ejerne kan dog også se forskel andre steder. Driftsomkostningerne for de elektriske maskiner er væsentligt lavere end for diesel-modellerne. En el-maskine koster omkring 20 procent mere end en klassisk diesel-maskine i anskaffelse. Men den lidt større investering hentes ind efter cirka 2800 driftstimer, og så er der også taget højde for udskiftning af batteriet efter 2500 driftstimer.