Abonnementsartikel

Bestyrelsesformand hos den ene virksomhed i vejstribesagen mener, at det er svært for en lille virksomhed at navigere i konkurrencereglerne, når selv landets domstole er uenige om reglerne.

Dansk Vejmarkerings Konsortium (DVK), som bestod af Eurostar Danmark A/S og GVCO A/S, blev i 2018 frifundet af Sø-og Handelsretten for overtrædelse af konkurrencereglerne i forbindelse med afgivelse af et fælles bud på Vejdirektoratets udbud af genmarkeringsopgaver i foråret 2014. Konkurrencerådet ankede frifindelsen til Højesteret og fik medhold i sin anke.

- Vi er meget skuffede over udfaldet af dommen. Vi indgik konsortiesamarbejdet i fuld offentlighed og søgte juridisk bistand, inden vi indgik aftalen for at være sikre på, at samarbejdet var lovligt. Vi mener derfor, at vi har udvist den krævede agtpågivenhed, og at betingelserne for at indgå i et lovligt konsortiesamarbejde var opfyldt, siger bestyrelsesformand i Eurostar Danmark, Morten W. Brekke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Svært for en lille virksomhed

Inden Sø- og Handelsretten i 2018 frikendte konsortiet, havde først Konkurrencerådet i 2015 og derefter Konkurrenceankenævnet i 2016 afgjort, at konsortiet var ulovligt.

- Der er tale om et kompliceret område. Vi fik medhold i Sø-og Handelsretten, men tabte desværre i Højesteret. Det er svært for en lille virksomhed som Eurostar at vide, hvad man skal gøre for at sikre sig, at man agerer i overensstemmelse med konkurrencereglerne på et område som dette, hvor selv landets domstole er uenige. Vi tager dommen til efterretning og vil studere den nøje. Eurostar vil fortsætte den åbne dialog med anklagemyndigheden i forlængelse af sagens udfald i Højesteret, og vi er lettede over, at sagen nu er delvist afsluttet, og vi ser frem til, at vi fremover i højere grad kan koncentrere os om at levere gode og effektive vejmarkeringsløsninger til vores kunder, siger Morten W. Brekke.

Fem år gammel sag

I februar 2014 udbød Vejdirektoratet kørebaneafmærkningen i tre distrikter af Danmark: Syddanmark, Sjælland og hovedstadsområdet. Udbuddet omfattede årene 2014-2017.

LKF Vejmarkering (i dag GVCO) og Eurostar Danmark var på det tidspunkt blandt de største i Danmark inden for kørebaneafmærkning. Deres konsortium bød på de tre distrikter og gav desuden et samlet bud på hele opgaven.

Et konsortiesamarbejde mellem konkurrenter kan være lovligt, hvis det giver væsentlige effektivitetsfordele. I vejstribesagen indebar konsortieaftalen ikke, at virksomhederne skulle løse opgaver i fællesskab, pulje deres ressourcer eller lignende. Dermed var der ikke tale om et egentligt produktionssamarbejde, men nærmere et salgssamarbejde. Og dermed var der ingen effektivitetsgevinster, som kunne begrunde samarbejdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil på baggrund af dommen opdatere sin vejledning "Konsortiesamarbejde i forhold til konkurrenceloven", som er rettet mod virksomheder, der overvejer at indgå i konsortier.

Konkurrencerådet afgjorde i juni 2015, at konsortiet var i strid med konkurrenceloven. I 2016 stadfæstede Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet. Herefter afgjorde Sø- og Handelsretten i august 2018, at konsortiet var lovligt, og de to tidligere afgørelser blev ophævet. I efteråret 2018 ankede Konkurrencerådet dommen til Højesteret.