Håbene er mange hos landets transportminister, men han havde ikke meget konkret med, da han talte til Vejforum for over 1000 folk fra vejsektoren.

NYBORG: Tour de France lægger vejen forbi Danmark i 2021, og anden etape sender feltet en tur over Storebæltsbroen med mål i Nyborg. Netop Storebæltsbroen er der frit udsyn til fra hotel og konferencecentret Nyborg Strand, hvor en bred vifte af vejbranchen netop har været samlet til Vejforum 2019.

Og vi bliver til dels ved det med cyklerne. For landets transportminister, den selvudnævnte "cykelminister" Benny Engelbrecht (S), havde sendt ministerbilen inklusiv ham selv og et par ansatte til Østfyn, hvor han fik taletid foran de godt 1000 deltagere til konferencen.

Mens vi venter...

Først på året fik den daværende VLAK-regering landet en stor aftale med Dansk Folkeparti på infrastrukturområdet. Planen til omkring 113 milliarder kroner blev dog skrottet, da Folketingets flertal tippede i rød retning.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Men ambitionerne om en langsigtet infrastrukturplan er ikke udgået, men blot sendt tilbage til Bennys "cykelværksted" på Slotsholmen i København. Cykelministeren vil nemlig lave en ny aftale. Den skal helst have et bredt flertal som fundament, og den skal på sin vis aldrig løbe ud, lød det fra Benny Engelbrecht.

- Jeg har siden, jeg tiltrådte som minister sagt, at jeg vil søge en bred og langsigtet aftale om de kommende års investeringer i infrastrukturen, og det mener jeg stadigvæk. Men vi skal ikke kun tænke i infrastruktur, vi skal også tænke i mobilitet, sagde ministeren.

Maskinteknik har tidligere snakket med transportministeren, men dengang var det ikke muligt at få ham til at nævne konkrete elementer til en infrastrukturplan.

Der var heller ikke meget konkret at komme efter til Vejforum.

- Vi skal både tænke i, hvordan vi kan lave vejudvidelser og nyinvesteringer, men vi skal også tænke i alternativer og tænke i, hvordan vi sikrer øget fremkommelighed, sagde ministeren, som blandt andet nævnte smartere lysreguleringer og udnyttelse af nødspor.

En rullende plan

Anlægsbranchen har længe sukket efter en langsigtet plan, og den skal gerne komme hurtigt. En plan frem til 2030 er derfor sød musik i ørene hos mange anlægsentreprenører, men transportministeren har planer om mere.

- Min tanke er at lave en rullende investeringsplan. Det vil sige, at vi laver en investeringsplan, som i første omgang rækker frem til 2030, men samtidig skal vi sikre en politisk stabilitet omkring infrastrukturinvesteringer i Danmark, sagde Benny Engelbrecht og uddybede:

- Tanken er, at vi forpligter os til at sætte os ned med fem års mellemrum og forlænge aftalen.

Det betyder, at partierne bag en eventuel aftale skal tilbage til forhandlingsbordet i 2024, hvor man forlænger aftalen frem til 2035. Det skal man så igen i 2029, hvor planen skal strække sig til 2040 og så videre.

Lykkes det, får entreprenørerne den stabilitet, de efterspørger. En af anlægsentreprenørernes store udfordringer er, at den såkaldte stop-and-go politik omkring infrastrukturen betyder, at dygtige folk forlader anlægsbranchen til fordel for byggeriet, når de store anlægsprojekter er få. Dermed mister man kompetencer, og genopbygningen af dem er med til at sende prisen på projekterne i vejret, lyder et af argumenterne.