Abonnementsartikel

En af Danmarks største ledningsejere Hofor har i samarbejde med Niras udviklet et it-system, der effektivt kan håndtere tusinder af graveforespørgsler. Selskabet forventer effektiviseringsgevinster internt samt lettere integration med LER 2.0, der går i luften fra nytår.

Hvert år lander cirka 25.000 forespørgsler om ledningsoplysninger hos Hofor, som kontaktes af diverse graveaktører. Det er en stor opgave, som er ved at blive effektiviseret, forklarer Christian Ejner Rasmussen, teamleder for It, Gis i Hofor. Det nuværende stystem, LuCrative, er under opgradering.

- Vi havde to forskellige it-systemer, der håndterede vores ledningsoplysninger på forskellige måder og med forskelligt digitalt indhold. Det var en udfordring i driften, og vi ville samtidigt gerne løfte kvaliteten af vores digitale ledningsoplysninger. Det er vi ved at have på plads nu, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hofor er et multiforsyningsselskab. De leverer ydelser inden for vand, spildevand, gas, køl og fjernvarme i og omkring København. Hofor har også taget hul på flere vindmølleprojekter. I dag bruger selskabet LuCrative til behandling af graveforespørgsler på disse seks forskellige forsyningsarter.

Oplysniger i høj kvalitet

Opgraderingen sker i et samarbejde mellem Hofor og Niras. Det nye, forbedrede it-system skal lette oplysningsarbejdet med de mange årlige forespørgsler og øge kvaliteten af de oplysninger, graveaktørerne modtager.

- Vi havde brug for ét system til at understøtte et fælles løft af vores digitale ledningsoplysninger på tværs af vores forsyninger. I Hofor vil vi gerne bidrage til standardiseringsarbejdet i bygge- og anlægssektoren, og derfor har vi valgt at følge retningslinjerne fra Det Digitale Anlæg (DDA) i vores LER digitale ledningsoplysninger. Vi beriger desuden vores oplysninger med egenskabsdata, så rekvirenten kan få bedre indsigt i forhold som materiale, dimensioner, kote aspekter med mere. Dermed giver vi graveaktørerne mulighed for hurtigere digital projektering i højere kvalitet, siger Christian Ejner Rasmussen.

Gør det selv

Med den nye version af LuCrative vil kunderne selv kunne konfigurere deres løsning og foretage ændringer som opsætning af kort, oplysninger om ledninger eller udskiftning af digital signatur. Det forklarer Tom Graven Kvist, LER 2.0 specialist i Niras.

- Vi har i udviklingen af systemet bestræbt os på at gøre det så 'gør-det-selv-agtigt' som muligt. Dette sparer udgifter til konsulenter i forbindelse med justeringer og hjælper især de største ledningsejere, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny lov på vej

1. januar 2020 træder en ny version af Ledningsejerregisteret i kraft - LER 2.0. Formålet er at ensrette det materiale, som graveaktørerne modtager. Ledningsejerregisteret vil fremover være ansvarlig for at sende dokumentation til graveaktørerne, men ejerne vil fortsat have behov for præcise data.

- Ejerne skal stadig kunne fortælle LER helt præcist, hvor ledningerne ligger, siger Tom Graven Kvist og minder om, at der vil være en indfasningsperiode på tre år. De to LER-systemer vil køre på samme tid, og ledningsejerne bestemmer selv, hvornår de vil skifte til det nye systemer.

Hos Hofor håber man, at deres nye version af LuCrative vil gøre det nemt at integrere LER 2.0..

- Graveaktørerne bliver - formentligt efter en periode med tilvænning - mere selvhjulpne, og der vil være effektiviseringsgevinster i forhold til kun at drifte et it-system i stedet for to. Endelig bør mere detaljerede, standardiserede, digitale ledningsoplysninger i teorien også betyde øget forsyningssikkerhed i forhold til overgravninger, siger Christian Ejner Rasmussen.