En højeffektiv byggeplads hænger uløseligt sammen med stor fleksibilitet på pladsen. Derfor er byggepladskraner i stigende grad blevet mobile, lyder erfaringen hos udlejningsselskabet Ajos, der oplever, at både deres tårnkraner og semimobilkraner oftere udlejes med en såkaldt bogie undervogn.
Den gør kranen i stand til at manøvrere på byggepladsen på de udlagte skinner, og derved øges deres arbejdsområde markant og optimerer byggeprocessen.
- Vores tårnkraner og semimobilkraner er alle født på fire ben, men vi kan nemt montere en bogie-undervogn og tilbyde kunderne en mere bevægelig kran, siger Christian Trokner, sektionsleder i kranafdelingen i Ajos.
Ved at flytte kranen på skinnerne bevarer man kranens fulde løftekapacitet, og det gælder uanset, om man arbejder nede i en udgravning eller opfører en bygning.
Sektionsleder Christian Trokner
Ajos
Med en kranflåde på mere end 100 kraner fordelt på tårnkraner og semimobilkraner fra Potain løser de opgaver i alle vægtklasser. En kran bevæger sig på skinnerne med en hastighed op til 25 meter i minuttet. Med den forbedrede bevægelighed sikrer man de optimale omstændigheder for at bruge kranens fulde potentiale.
- Skinnerne fås i sektioner af tre eller seks meter. Om man ønsker 12 meter eller 120 meter eller en tredje distance, er helt op til kunden. Vi kan køre kranen tværs over Danmark, hvis det skulle være, siger Christian Trokner.
Skinner bevarer kapaciteten
Senest har Ajos leveret til et projekt for MT Højgaard i Odense, hvor der blev lagt 100 meter skinner. Og på et større projekt i Københavns Sydhavn har Ajos for tiden også leveret to tårnkraner og godt 70 meter skinner til.
- Fordelen er, at ved metroen arbejdes der i et rektangulært hul i jorden. Vi har en kran kørende langs kanten, som kan servicere hele hullet, og på den måde bidrage mest muligt til projektet. Alternativet var en stationær tårnkran med en forlænget udlægger, men løftekapaciteten sænkes, jo længere ude på udlæggeren, man har vægtbelastningen. Ved at flytte kranen på skinnerne bevarer man kranens fulde løftekapacitet, og det gælder uanset, om man arbejder nede i en udgravning eller opfører en bygning, forklarer Christian Trokner.
For kranføreren er der ingen skærpede krav til betjeningen af kranen. En bogiekran kræver almindeligt krankort, og føreren får blot et ekstra sæt knapper, vedkommende skal forholde sig til. Kranerne tilføjes desuden de samme egenskaber, uanset om der er tale om en tårnkran eller en semimobilkran.
Selv hvis pladsen er begrænset, kan det være en fordel, at man kan manøvrere kranen på skinner langs bygningen. Ikke mindst når byggeriet er færdiggjort, og kranen står klemt inde i et hjørne.