Abonnementsartikel

Sallingsundbroen mellem Mors og Salling gennemgår mellem 2020 og 2022 en større renovering på broens overside. Nu skal bropillerne under broen også renoveres for at forlænge betonkonstruktionens levetid.

Sallingsundbroen fra 1978 gennemgår de næste tre år en større renovering. Broen skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn. Men også under broen begynder et renoveringsarbejde af bropillerne. Arbejdet på vandet påbegyndes efter påske.

- Renoveringsarbejdet oppe på broen er allerede godt i gang, og nu begynder vi så også en renovering under broen. Det er Sallingsundbroens bropiller, det vi i daglig tale kalder "isbryderne", vi skal i gang med. Isbryderne er den betonkonstruktion ved vandoverfladen, der beskytter bropillerne mod isskruninger. Formålet med denne renovering er at forlænge levetiden på isbryderne, siger projektleder i Vejdirektoratet Jørn Andreas Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Broens 14 bropiller på vand skal gennemgå en renovering. Isbrydernes yderste betonskal skal brydes ned, og i betonkonstruktionen skal der indbygges katodisk beskyttelse, der er et elektrisk system, som beskytter stålarmeringen mod at ruste. En ny beton skal støbes, og der skal udføres diverse betonreparationer på bropillerne.

Arbejderne går i gang umiddelbart efter påsken 2020 og vil foregå til og med september 2020. Herefter indstilles arbejdet og genoptages i april 2021. Renoveringen af bropillerne forventes afsluttet oktober 2021.

I forbindelse med arbejderne vil der under Sallingsundbroen på Mors-siden blive etableret en arbejdsplads og en lille flydebro eller lignende, hvorfra transport til isbryderne vil foregå ved hjælp af flåder og mindre både.