Abonnementsartikel

Til juni er MT Højgaard færdig med at etablere havneanlæg til den kommende Aarhusfærge. Det sker mens selve færgen ligger coronaramt i Kina.

SÆLVIG/SAMSØ: Et lille hold vandbygningsspecialister fra MT Højgaard har gennem de seneste måneder været i gang med at udvide havnen i Sælvig på Samsø. Årsagen er, at der snart kommer en ny færgerute mellem Sælvig og Aarhus, men først skal der laves et anlæg, så færgen - med plads til 300 personer og ca. 70 cykler - kan lægge til kaj på solskinsøen i Kattegat.

Den lille ny færge skal anløbe havnen i Sælvig ved siden af den noget større eksisterende bilfærge, som sejler til Hou.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi startede i januar, og det var en kold omgang. Men sjakket tager sig ikke af sådan en smule vinter, og arbejdet er gledet fint siden da.

Projektleder Brian Bay Hermansen, MT Højgaard

Dagens Byggeri besøgte pladsen en blæsende og regnkold majdag, men vejret var dog ikke noget, der holdt vandbyggerne i skurvognen. For når det kommer til byggeri på kajkanten i danske havne, kræver det folk af rette støbning. Ved vandet er det som hovedregel både koldere, mere fugtigt og mere blæsende end på de fleste andre byggepladser.

rich-media-3
Projektleder Brian Bay Hermansen, MT Højgaard har det daglige ansvar for anlægsarbejdet i Sælvig havn. Foto: Torben Jastram.

- Vi startede i januar, og det var en kold omgang. Men sjakket tager sig ikke af sådan en smule vinter, og arbejdet er gledet fint siden da. For os er det skønt at hjælpe til her på Samsø, hvor vi efterhånden har arbejdet på fem havneprojekter. Vi nyder at være her, så vi håber da, der kommer flere opgaver til fremover, siger projektleder Brian Bay Hermansen, MT Højgaard.

Teamet har ud over to store gravemaskiner og en stor ged og dumper også en del andet tungt grej med til Samsø, så da projektet skulle igangsættes, valgte MT Højgaard at sejle det hele over på en gang på en stor pram, man i forvejen havde liggende i Aarhus, hvor entreprenøren er i gang med den nye færgeterminal til Mols-Linjen.

63 pæle til vindskærm

Først og fremmest er der udlagt masser af brudsten til den ny bølgebryder. Desuden er der etableret lidt spuns, nedbrudt en gammel mole og trukket noget gammelt bolværk op, som ikke har været i brug i årevis. I øjeblikket arbejder teamet - bestående af fire timelønnede samt en formand - med at sætte pæle til en 124 meter lang vindskærm, der skal beskytte færgen, når anløber og forlader havnen.

rich-media-4
Teamet har ud over to store gravemaskiner og en stor ged og dumper også en del andet tungt grej med til Samsø. Foto: Torben Jastram.

- Vi bruger 63 HEB pæle til skærmen. De støbes ned i nogle gravede brønde, og når skærmen er etableret, skal vi have en uddyber over til øen for at rense bassinet op, siger projektlederen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til sidst skal flydebroen, som færgen skal lægge til ved, på plads og den sidste finish ordnes.

- Vi forventer at være helt færdige omkring den 15. juni, siger Brian Bay Hermansen.

Datoen er dog ikke længere så afgørende, for færgen kommer ikke til som oprindeligt planlagt at sejle i denne sommer. Den er ellers bygget færdig på værftet i Kina, men coronakrisen afholder repræsentanterne fra Søfartsstyrelsen og Samsø Rederi fra at rejse ud og godkende færgen.

Samsø Rederi håber, at det kan ske til efteråret, og at færgen derefter kan sejles til Danmark og indsættes i fast rutefart fra foråret 2021.