Abonnementsartikel

Astrak Europe vil være lige så skarp på stumper og andre reservedele til undervognen, som de er kendte for at være på gummibælter.

- Jeg vil gerne indrømme, at vi har haft for lang leveringstid på andre ting end gummibælter.

Sådan lyder erkendelsen fra direktør Jay Paterson, Astrak Europe A/S. Leveringstiden på underruller, trækhjul og alt andet til undervognen har ikke kunnet stå mål med grundstenen i Astrak - gummibælterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dem kan vi næsten altid levere samme dag eller dagen efter. De andre stumper og reservedele har vi ofte fået leveret fra vores lager i Tyskland, Frankrig eller Storbritannien, fortæller direktøren.

Vil sælge hele pakken

Turen fra fjernlagrene har typisk kostet et par dage eller tres ekstra leveringstid. Så lang tid har mange entreprenører ikke råd til at have en maskine holdende stille.

- Ofte skal vi levere gummibåndene, men de andre dele til undervognen har entreprenøren været hos andre for at skaffe, siger Jay Paterson.

Astrak Group har derfor valgt at udvide lagerbeholdningen markant, så de fleste og typiske reservedele til undervognene nu er på lager i Danmark.

- Nu skal man passe på med at sige, vi har alle dele til alle maskiner, for der er altid nogen, som har en speciel maskine. Men vi er dækket ind på de almindelige maskinmærker og -modeller, vi ser i Danmark, siger Jay Paterson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra de mindste til de store

Astrak blev stiftet i 2003 af far og søn, John og Jay Paterson. Familien flyttede til Danmark fra Skotland, netop fordi John Paterson så et nichemarked i Danmark for gummibælter til små maskiner.

Siden er virksomheden udvidet med afdelinger i Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Irland. Reservedelene er heller ikke længere forbeholdt til små maskiner. Virksomheden er i dag leveringsdygtig i blandt andet bælter, undervognsdele og gravetænder til maskiner fra 800 kg til omkring 80 tons-klassen.