Nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro har en værdi på 330 millioner kroner og er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark.

Den eksisterende Storstrømsbro, der forbinder Falster med Masnedø, står overfor at skulle nedrives. Broen, der blev indviet i 1937, består af mange tusinde tons stål og beton. I projektet vil der være stor fokus på hensynet til det omkringliggende miljø, materialegenanvendelse og cirkulær økonomi.

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere og skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet. Projektet løses i samarbejde med Teknologisk institut, som vil have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.

- Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det spændende arbejde på den største bronedrivning til dato i Danmark. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet skal stå i spidsen for projektet.

Hensyn til det maritime miljø

Hos Rambøll ser man frem til at komme i gang.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark Jens Chr. Helbech Hede.

- Vores fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø, og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Inge Birkegaard Damsgaard, der er senior projektchef i Rambøll og står i spidsen for projektet på rådgiversiden.

Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster. Selve nedrivningsarbejdet forventes at tage tre år.