Udrustet med stålbørste, fejekost og emulsionstank er en ny maskine fra Nesbo beredt til at præparere veje og stier til ny asfalt.

Det er kun nødvendigt med én traktor, når nye eller eksisterende veje og cykelstier skal gøres klar til asfalt. I hvert fald hvis man bruger en traktor udrustet med Nesbos fejekost, stålbørste og emulsionstank.

- Det er en færdig løsning til at gøre vejen klar, inden asfalten skal lægges. Når traktoren forlader os, er den klar til at køre direkte i tjeneste, fortæller salgschef hos Nesbo Jakob Mosgaard.

Prototypen blev bygget for to år siden på fabrikken i Mariager. Udviklingen skete i samarbejde med et dansk asfaltfirma, som gav input til, hvilke funktioner maskinen skulle have, hvilke opgaver den skulle kunne løse og hvordan den skulle betjenes.

Førsteudgaven er stadig i tjeneste ved udbygningen af den fynske motorvej.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Konstant varme på tanken

Emulsionstanken er bygget med et pumpesystem, ikke tryktank. Temperaturen holdes konstant på cirka 40 grader, så emulsionen ikke sætter sig fast i dyserne eller slangen, og chaufføren skal ud af førerhuset og varme den nedkølede klæbemasse op.

rich-media-1
Temperaturen er konstant i emulsionsanlægget. Foto: Hans-Henrik Lærke.

Anlægget er desuden bygget ud fra et princip om cirkulation. Der er ens temperatur i anlægget, og den emulsion der ikke sprøjtes ud af dyserne, tager en ekstra tur i cirkulationen.

Imens kan arbejdet forsætte, indtil tanken, der kommer i størrelser fra 400 - 1000 liter, er tom.

Tilpasset traktor

Når Nesbo får leveret en traktor, begynder arbejdet med at montere udstyr, teknik og mekanik.

- Kunderne køber en "nøgen" traktor og peger på, hvad de vil have den udstyret med. Vi har lavet en lang liste med tilvalg, fortæller fabrikschef Peter Thomsen.

Eksempelvis kan bredden på emulsionsanlægget tilpasses fra 1,6 - 2 meter. Uanset hvilken bredde der vælges, sidder der en dyse for hver 20 centimeter. Hvis der er behov for at kunne banke dæksler op under arbejdet, leveres maskinen også med hydraulikhammer.

Cirka 20 emulsionsanlæg har forladt fabrikken i Mariager. De kører i dag rundt i Danmark og Norge.