Abonnementsartikel

116 aftaler fra Vejdirektoratet skal fordeles, men først skal udbudsmaterialet skærpes.

I dag offentliggør Vejdirektoratet det foreløbige materiale til et driftsudbud til en samlet værdi på mere end 1,2 milliarder kroner.

Udbuddet skal udvælge de virksomheder, der fra 2022 skal stå for den løbende drift af statsvejene herhjemme. Altså blandt andet forestå den løbende renholdelse, reparationer af asfaltbelægninger og skilte, drift af trafikledelsessystemer, græsslåning og mindre reparationer af bygværker samt saltning og snerydning af stier og rastepladser i vintermånederne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udbuddet afvikles i foråret 2021. Og formålet med offentliggørelsen i dag er at give aktørerne i branchen mulighed for at komme med feedback til det foreløbige udbudsmateriale, så de kan være med til at skabe grundlaget for optimal konkurrence ved det endelige udbud.

- Vi er i gang med at forberede et stort og komplekst udbud med over hundrede aftaler fordelt på mange faglige områder, siger områdechef Michael Ebbesen fra Vejdirektoratet.

- I den forbindelse ønsker vi naturligvis at skabe et udbudsmateriale, der både kan sikre en effektiv drift og en optimal konkurrence, så vi kan få de skarpeste priser. Som offentlig forvalter er det afgørende, at vi bruger pengene bedst muligt, og til det formål har vi brug for markedets tilbagemelding på vores foreløbige udbudsmateriale. Entreprenørerne har en stor viden om, hvordan man drifter vejene mest optimalt, og derfor er deres input et vigtigt element i gennemførelsen af udbuddet, selv om det selvfølgelig i sidste ende er Vejdirektoratet, der fastsætter de krav, der bliver gældende for arbejdet.

Som noget nyt er der i udbudsmaterialet fokuseret på bæredygtighed, både i form af hvordan vi gennemfører driften af vores grønne arealer, så der skabes mere biodiversitet, og muligheden for at indføre CO2-reducerende tiltag.

- Hele spørgsmålet om, hvordan vi skaber mest mulig bæredygtighed i opgaveløsningen, er noget, som vi vil drøfte med entreprenørerne i forbindelse med udbudsprocessen og den efterfølgende udførsel af de konkrete driftsopgaver, siger Michael Ebbesen og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men vores foreløbige udbudsmateriale rummer oplæg til driftsopgaver, der både skal øge biodiversiteten langs vejene og give mulighed for at fremme CO2-reducerende tiltag.