Abonnementsartikel

Foreløbige erfaringer med overvejende brug af el-maskiner under kæmpe renoveringsprojekt i Albertslund er mest positive - dog med enkelte dråber malurt i bægeret.

ALBERTSLUND: I forbindelse med en stor renoveringsopgave af 503 rækkehuse for Bo-Vest og Vridsløselille Andelsboligforening er NCC sammen med Loxam i gang med et forskningsprojekt, hvor man forsøger at erstatte dieseldrevne maskiner med eldrevet, emissionsfrit maskinel.

Større maskiner på ren batterikraft er endnu meget nyt på markedet, og der er meget lidt reel brugserfaring at trække på. Det forsøger parterne nu bliver lidt klogere på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg er overbevist om, at der om få år er masser af elektriske maskiner i gang på landets byggepladser.

Materielchef Kristian AndersenNCC Civil Engineering

- Foreløbig går det sådan set meget godt. Vi har 12-14 forskellige el-maskiner i gang på pladsen, og leverandørerne sørger for, at vi hele tiden har det nyeste grej, fortæller materielchef Kristian Andersen, NCC Civil Engineering, til Maskinteknik, da vi besøger pladsen en dag sidst i oktober.

Plusser og minusser

De elektriske maskiner ligner et oplagt alternativ til de traditionelle dieseldrevne maskiner, men erfaringerne i praksis er beskedne. Og dette forsøg skal sætte skub i udviklingen.

På pladsen har NCC råderet over små dumpere, læssemaskiner, minigravere samt nogle mindre maskiner som fx stampere.

rich-media-3
Det er let at skifte batteriet på en af de små elektriske stampere, der fungerer glimrende ved det store renoveringsprojekt. Foto: Torben Jastram.

- Når det kommer til arbejdsmiljø, er det en kæmpe gevinst, for der er mindre støj, og vi slipper for CO2-udledning. Maskinerne er desuden lige så stærke som de traditionelle, siger Kristian Andersen.Men der er også minusser.

Den største er, at maskinerne ikke kan klare en hel arbejdsdag uden opladning. Faktisk kan de kun bruges lidt over en halv dag, og så må de lade natten over, så de er klar til næste dag. Og samtidig kigger vi ind i vinteren, hvor ydelsen måske går yderligere ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mangel på servicefolk

- Det betyder, at vi har behov for et større antal maskiner. Men vi kan delvist løse problemet med at tænke i alternativ planlægning af arbejdet. Vi øver os hver dag og bliver hele tiden bedre, fastslår materielchefen.

Et andet problem er, at der p.t. ikke er særligt mange uddannede servicefolk til de nye elektriske maskiner. Da Maskinteknik var på besøg, var en minigraver samme dag brudt ned - og den eneste reparatør til den maskine, var netop den dag på opgave på Møn, så maskinen måtte stå stille, indtil reparatøren fik tid.

Corona-restriktionerne betyder, at det er vanskeligt at afholde kurser i øjeblikket. Derfor mangler der reparatører. Dette problem vil dog løse sig, når vi er på den anden side af pandemien.

Går foran med glæde

Kristian Andersen er trods småproblemerne ikke afskrækket af forsøget indtil videre, for der er masser af fordele i el-materiellet, mener han:

- Nogle er nødt til at gå foran, så hele branchen på et senere tidspunkt kan få gavn af de elektriske maskiner. Fordelene er nemlig store. At de støjer mindre, er en stor gevinst for vores arbejdsmiljø. Og det er naturligvis også en fordel for borgerne, som bor i nærheden af byggepladsen. Det gør det endda muligt at arbejde om natten i tætbefolkede områder, og dermed forkorte byggeperioden, tilføjer Kristian Andersen og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg er overbevist om, at der om få år er masser af elektriske maskiner i gang på landets byggepladser.