Abonnementsartikel

Den el-drevne varebil Maxus e-Deliver 3 står med sin konkurrencedygtige pris og pæne rækkevidde som et alternativ til fossilbilen, når byens kunder skal betjenes.

Elektriske varebiler har det lidt sværere end de el-drevne personbiler. De skal kunne laste mere og har et karrosseri, der giver større luftmodstand. De skal også ofte kunne trække en trailer foruden at de generelt er i drift i flere timer gennem døgnet end en typisk personbil.

Af flere grunde er Maxus e-Deliver 3 værd at kigge lidt nærmere på. Den er udviklet som el-bil og er relativ let i sin konstruktion. Egenvægten er 1450 kg for udgaven med kort akselafstand og det mindste batteri på 35 kWh. Dermed er den små 50 kg lettere end for eksempel den gamle kending Nissan e-NV200 med fire døre og batteri på 40 kWh. Sammenligningen er med forbehold for, at de to producenter kan have lidt forskellige måder at opgøre tallene på. I følge producenten er der sparet op til 200 kg's vægt ved at udvikle bilen fra bunden som en el-bil og ikke - som andre - ombygge en eksisterende fossilbil til en el-bil.

Bliv abonnent og læs hele artiklen

Prøv vores introduktionstilbud for kun 1 kr. første måned og få adgang til alle artikler på Maskinteknik.dk
Få adgang nu
Allerede abonnent?
Opsig når du vil til udgangen af indeværende abonnementsperiode.
Tilbuddet gælder kun, hvis du ikke tidligere har abonneret på Maskinteknik.dk.