Abonnementsartikel

Hydra Drive System hedder det nyudviklede hjultræk, som danske HydraSpecma står bag, som er målrettet frakørsels- og entreprenørvogne.

Danske HydraSpecma - det tidligere HydraGrene - har netop præsenteret HDS-systemet, som er en forkortelse for Hydra Drive System. Der er tale om et hydraulisk hjælpetræk til montering på eksempelvis græs-, entreprenør- og skovvogne, som en færdig plug and play løsning, med en ret høj grad en intelligent.

- Hjultrækket er udviklet ud fra en ret stor efterspørgsel efter en løsning til de våde år, hvor bjergning af majs, kartofler og lignende kan være en udfordring, fortæller Anders Kristensen, salgschef hos HydraSpecma.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Systemet består af en komplet 10-12 ton hjulaksel med påbygget differentialespærre, tromlebremser, hydraulikmotor, tilhørende styreventiler. Der anvendes kun én hydraulikmotor, der sidder, hvor kardanakslen normalt ville sidde. Hydraulikmotoren kan justeres trinløst i 14 trin med en maksimal effekt på knap 90 hestekræfter.

- Der er tale om en motor på 800 kubikcentimeter, som skal forsynes med op til 200 bars tryk. Vi kan styre deplacement på motoren og dermed hvor meget den skal trække.

I filmen herunder bemærkes det, hvor hurtigt hjultrækket skifter fra frem til bak og modsat: (Eller KLIK HER for at se filmen)

Styring fra kabinen

Styringen til hjultrækket sker fra førerkabinen, hvor der monteres et kontrolpanel bestående af trykknapper og et drejehjul. Systemet kan køres i både manuel- eller auto-mode, og systemet trækker også med, når der bakkes med køretøjet.

- Når der køres over 30 kilometer i timen - kobler systemet automatisk ud, og vi har mulighed for friløb helt op til 50 kilometer i timen med hjultrækket, påpeger Anders Kristensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Sådan ser styringen ud til hjultræksløsningen. Foto:

Samarbejde med Hvamø

Systemet anvender traktorens hydraulik og Isobus.

- Vi benytter Isobus til at fortælle hjultræks-motoren om hvilke retning traktoren kører, og dermed hvilken retning hjultrækket skal hjælpe med at trække. Er der ikke Isobus på traktoren, som skal køre med vognen, har vi et kalibreringsprogram, så vi på den måde kan indstille hydraulikmotoren til at vide, hvilke vej traktoren kører, så begge løsninger er muligt, forklarer Anders Kristensen.

Indtil videre har man monteret løsningen på en entreprenørvogn fra Hvamø, som man har kørt test med.

- Men løsningen er en eftermonteringsløsning, som vi nu er klar til at sælge som underleverandør til maskinproducenter, fortæller Anders Kristensen.