Abonnementsartikel

Nylancering af et produkt er aldrig nemt, slet ikke når en virus vender verden på vrangen.

Den nye dreng i klassen må kæmpe for sin plads. Den udfordring kender den vestjyske pumpevirksomhed Højgaards, der mod slutningen af sidste år optrappede indsatsen for at sælge pumper til entreprenører.

- Det er vanskeligt at komme ind på et nyt marked, med et nyt produkt for en ny leverandør. Vi er jo ikke Santa Maria, der kommer til Amerika, fortæller Tonny Højgaard, der ejer Lemvig-virksomheden, som i særdeleshed er kendt inden for landbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor skal der sparkes døre ind. Helt konkret sker det med en sælger og en trailer, der tager på visit hos mulige kunder og laver en mobilmesse i miniatureudgave. Men det er vanskeligt midt i en corona-nedlukning.

"Verdenskendt"

Satsningen kom fint fra land, men pludselig ramte den anden nedlukning af samfundet.

- Inden den ramte, nåede jeg at realisere cirka 20 trailer-besøg. Det var langt overvejende positivt at komme ud at sparke dæk. Når man står sammen med en kunde og kigger på produkterne, så kommer man jo til at snakke om, hvad de forskellige ting kan, siger sælger Per Linde, der er sidst på året selv fik corona og måtte aflyse sine aftaler. Da han igen var på højkant, kom nedlukningen.

Opbremsningen i den opsøgende indsats har været en begrænsning for Højgaards, der vil nå længere ud end Lemvigs lokale opland. Her ved folk nemlig, hvem de er.

- Vi er verdenskendte i de fire nabo-sogne, formulerer Per Linde det med et glimt i øjet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han har dog fået kontakt til cirka 150 entreprenører, der hver på deres vis har vist interesse.

- Vi har et niche-produkt, som henvender sig til niche-brancher. De har det tilfælles, at vand giver dem vanskelige forhold. Det kan typisk være entreprenører eller firmaer, der arbejder med naturpleje og skal flytte store mængder vand, fortæller han.

Inspiration fra værtshuset

Naturpleje, naturgenopretning og vådområder er populært både blandt danske politikere og i befolkningen. Men hvordan kæder man lige det sammen med et produkt, der har sit udspring i en helt anden branche i et helt andet land?

- Vores flydepumpe er faktisk et tjekkisk produkt, som er beregnet til alarmudrykninger, når der skal bruges vand til brandslukning. I Danmark bliver den mere brugt ved oversvømmelser, fortæller Tonny Højgaard, der nævner golfklubber og entreprenører som afsætningsmuligheder.

Men det begrænser sig næppe ikke til de to muligheder, siger han og laver en sammenligning med en selskabelig slagudveksling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er sikkert også andre områder, vi ikke kender til endnu, fordi vi bebevæger os på nyt område. Men hvem havde egentlig troet, at søm og hammer havde noget at gøre på et værtshus, siger han.