Abonnementsartikel

Der er nu valgt entreprenør til udbygning af den sidste etape af den Vestfynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Gribsvad.

Fynske Motorvej er i gang med at blive udbygget fra fire til seks spor over Vestfyn. Nu er det kun den sidste etape, som mangler i denne omgang.

- M. J. Eriksson leverede det bedste tilbud, og vi ser frem til samarbejdet. Det var også M. J. Eriksson, der stod for udbygningen af motorvejen på de andre to etaper, så de har opbygget masser af erfaring, siger Mike Boesen, senior projektleder i Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udbuddet var et offentligt udbud med tildelingskriteriet "bedste forhold mellem pris og kvalitet", og der blev anvendt et såkaldt to-kuvertsystem. Udtrykket to-kuvertsystem stammer fra dengang tilbud blev afleveret på papir i kuverter, men udtrykket bruges stadig selvom tilbud nu afleveres digitalt. Den ene "kuvert" indeholder en beskrivelse af, hvordan tilbudsgiveren planlægger at opfylde det kvalitative underkriterium - i dette tilfælde trafikafvikling, og den anden "kuvert" indeholder prisen.

Fokus på trafikafvikling

I forbindelse med udbud af udbygning af Fynske Motorvej har trafikafvikling fyldt meget, og trafikafviklingen skal nu planlægges nøje sammen med entreprenøren. Derfor blev det valgt som det kvalitative underkriterium. Vejdirektoratet vurderede tilbudsgivernes forslag til trafikafvikling og gav karakterer, før priskuverten blev åbnet.

I starten af november gik arbejdet i gang med at forlænge de broer, der fører skærende veje under motorvejen. Det drejer sig om broerne ved Gremmeløkkevej, Ejbyvej, Rørupgyden, Ålsbovej og Indslevvej. De arbejder er blevet forsinket, og bliver først færdige i løbet af maj og juni måned.

- Vi har haft tre uger med hård vinter, der har været uforudsete udfordringer og måske har tidsplanen været for optimistisk for disse arbejder. Det tilsammen betyder, at arbejderne bliver forsinket og dermed går der beklageligvis et par måneder ekstra før trafikanterne kan benytte kommunevejene under motorvejen, siger Mike Boesen.

Sådan er udvidelsen planlagt

M. J. Eriksson vælger at dele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i to, og starter længst mod vest frem til øst for Gremmeløkke Å. Den del påtænkes udført i begge retninger i 2021 og den resterende del mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad udvides i 2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratet forventer, at anlægsarbejderne på selve motorvejen starter efter påske. Allerede i marts vil M. J. Eriksson udføre nogle natarbejder i motorvejens midterrabat, samt gå i gang med at rydde træer og buske i siderne af motorvejen, for at give plads til sideudvidelsen.