Abonnementsartikel

Femern A/S har prækvalificeret fire store internationale konsortier til at konkurrere om opgaven med at udstyre Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland med avanceret teknologi og elektronik til 5,5 milliarder kroner.

Anlægget af verdens længste sænketunnel er godt i gang ved Rødbyhavn. Næste skridt er udbuddet af Femern-tunnelens elektriske indmad på den 18 kilometer lange forbindelse til Tyskland.

Det omfattende udbud stiller store krav til konsortierne dels inden for styresystemer og software, dels for de fysiske installationer i tunnelen. Styresystemerne og softwaren skal kunne overvåge og kontrollere de mange elektriske og mekaniske installationer i tunnelen og sikre en effektiv drift og vedligeholdelse. Kontrakten udbydes som en totalentreprise til cirka 5,5 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fire konsortier har kvalificeret sig til det videre forløb frem mod en endelig tildeling af opgaven.

Det drejer sig om følgende konsortier:

rich-media-2
Tabel: Femern A/S

Som en del af udbudsprocessen vil Femern A/S lægge afgørende vægt på tilbudsgivernes evne til at sikre, at Femern-tunnelen fremtidssikres med grønne og klimavenlige løsninger.

Man forventer at modtage et foreløbigt tilbud fra de bydende inden udgangen af 2021 og et endeligt tilbud i midten af 2022. Tildeling af kontrakten ventes at finde sted i efteråret 2022 med opstart af installationsarbejderne i starten af 2023.