Abonnementsartikel

Der bliver hvert år kørt milliarder af kilometer på landets statsveje, så selv en lille brændstofbesparelse per kilometer, kan betyde noget på CO2-kontoen.

I de kommende måneder udlægger Vejdirektoratet mere end 100 kilometer klimavenlig asfalt på strækninger af motorveje og hovedlandeveje over hele landet.

Udlægningen sker i forlængelse af Vejdirektoratets løbende vedligeholdelse af statsvejnettet. At der anvendes klimavenlig asfalt, skyldes regeringens beslutning om, at al ny asfalt på det overordnede vejnet som udgangspunkt skal være klimavenlig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den klimavenlige asfalt er den eneste af sin type i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne for at gøre noget ved CO2-udledningen fra vejene.

Det skyldes, at klimavenligt asfalt har en glattere overflade og skaber mindre rullemodstand. Det reducerer bilernes brændstof og reducerer CO2. Den mindre rullemodstand har ingen betydning for trafiksikkerheden.

- Der er tale om en asfalttype, der skaber mindre CO2-udledning end de asfalttyper, vi tidligere har anvendt, fortæller Gert Ahé, der er områdechef i Vejdirektoratet.

- Således viser vores beregninger, at biler og lastbiler bruger cirka 1,2 procent mindre brændstof, når der kører på veje med klimavenlig asfalt. Det lyder måske ikke af meget, men det bliver en rigtig stor CO2-besparelse, når der på et normalt år køres 26 milliarder kilometer på vores motorveje og hovedlandeveje, siger han videre.

Derudover viser de foreløbige resultater, at den klimavenlige asfalt også har en positiv effekt i forhold til at reducere støjen fra vejtrafikken. Det er dog endnu for tidligt at se, hvor stor støjreduktionen vil være på længere sigt, eftersom der er tale om et nyt produkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den klimavenlige asfalt er et nyt, specialblandet produkt, som er udviklet siden 2011 i samarbejde mellem Vejdirektoratet, forskere fra universitetsverdenen samt fra industrien.