Abonnementsartikel

Nyeste skud på stammen i NCC's fræsermaskinpark er hurtigere, mere præcis og mere miljøvenlig end sine forgængere. Den er desuden den første af sin slags i Danmark.

NCC har købt en ny type fræser til sin asfaltafdeling, og den er lidt af en game-changer. Sjakbajs og fræserfører, Mads Bartels Jensen, er da også synligt tilfreds med sit nye arbejdsredskab - En fabriksny fræser af modellen W 130 CFi fra Wirtgen.

- Vi er netop gået i gang med en opretningsopgave på Østerbrogade i København, hvor vi er ved at fræse den gamle asfalt af. Her hjælper vi vores kolleger i NCC Civil Engineering, som er i fuld gang med et større anlægsprojekt for Københavns Kommune. Opgaven involverer blandt andet renovering af fortove og kørebaner fra Classensgade til Jagtvej, siger Mads Bartels Jensen, sjakbajs i NCC Industry, Asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC's asfaltdivision har netop investeret i nye maskiner - heriblandt den nye W 130 CFi, som har danmarkspremiere. Indkøbet af den nye fræser er en del af en samlet udviklingsplan i NCC, som både inkluderer en forøgelse af fræserafdelingens kapacitet og en udskiftning af ældre fræsere.

Betegnelsen CFi står for 'Crawler Frontload Injection', og der er dermed tale om en fræser på larvefødder. Den er hurtigere end sine forgængere i klassen og kan fræse i forskellige bredder og dybder - helt op til 130 centimeter i bredden og 35 centimeter i dybden.

rich-media-2
Den nye asfaltfræser er velegnet i byområder, hvor pladsmangel kan være en udfordring. Foto: Jonathan Grevsen

- Jeg arbejder meget hurtigere i den nye maskine. Efter sigende, skulle den være 30 procent mere effektiv i forhold til tilsvarende maskiner, siger Mads Bartels Jensen.

Præcision og jævn fræserproces

Den nye fræser er særligt velegnet til at køre i byområder, hvor det ofte kan være en udfordring at komme rundt med de store fræsere.

- Den er utrolig mobil og passer derfor godt til specialopgaver i tætte byområder, som for eksempel opgaven her på Østerbro, hvor vi skal fræse tæt på kantsten og brønde, siger Mads Bartels Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller, at 130 CFi er udstyret med et specielt system med Multiplex-ski, som giver mulighed for bedre planfræsning af vejen. Det fungerer ved, at tre sensorer regulerer fræsningen, så maskinen skærer alle pukler igennem og gør hele fræseprocessen mere jævn. Fræseren er også udstyret med et nyt automatiksystem til at styre fræsningen i både højre og venstre side fra førerplatformen.

rich-media-4
Maskinens fører kan udføre en mere præcis fræsning end tidligere på grund af fræserens moderne computersystem. Foto: Jonathan Grevsen

- Jeg kan indstille fræseren meget præcist, så den kun piller den mængde asfalt af, som jeg har tastet ind i computeren. Samtidig skyder den nogle følere ud, som måler vejens overflade på begge sider og derved sikrer, at overfladen bliver helt jævn, siger Mads Bartels Jensen.

Mere miljøvenlig

I NCC's mange afdelinger og forretningsområder er man i øvrigt i fuld gang med at teste og indkøbe nye maskiner til byggepladser, anlægsopgaver og udstyr til fabrikker, der kan bidrage til en mere klimavenlig bygge- og anlægsbranche og mindre CO2 udledning.

Derfor glæder virksomheden sig også over, at den nyindkøbte fræser er mere miljøvenlig. Den er nemlig udstyret med et vakuum-system, der suger alle støvpartikler fra maskinen op og returnerer dem til båndet, så alt ryger med op på lastbilen. Derudover er motoren udstyret med både katalysator og partikelfilter, som sikrer en brændstofbesparelse på omkring 20 procent.