Abonnementsartikel

Så gik den ikke mere for den 92 ton tunge Komatsu WA800 hos Dankalk i Løgstør.

Godt 42.000 timer nåede tælleren op på. Men nu er det slut, for motoren er brændt af på den landskendte gummihjulslæsser WA800 fra Dankalks afdeling i Aggersund ved Løgstør. En maskine, Dankalk hentede i 1986.

rich-media-1
Det ville blive for dyrt at få maskinen i gang igen, lyder det fra fabrikschefen. Foto: Dankalk.

- Maskinen er nærmest blevet synonym med fabrikken og Dankalk, fortæller fabrikschef Lars Christensen om den 92 ton tunge maskine, som stod af for lidt over en måned siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Motoren mistede smøring og så brændte den af. Det var de midterste plejlstangslejre, der mistede smøringen, siger Lars Christensen.

I efteråret 2019 var Maskinteknik en tur forbi Aggersund, hvor vi kiggede nærmere på den store læssemaskine.

rich-media-4
Læssemaskinen kom til Dankalk i 1986. Arkivfoto: Kim Krasuld.

Dengang havde maskinen netop været til 40.000-timers service, og alt så fornuftigt ud. WA800'eren blev primært brugt til at fodre knuseranlægget med kalk fra den enorme kalkstak. Det er en tung opgave, som kræver kraftigt grej at udføre.

rich-media-5
Det er godt en måned siden, den gamle Komatsu takkede af i Aggersund. Foto: Dankalk.

Fra kul til kalk

Kraftigt grej kan man også sige om erstatningen.

- Vi har været på udkig efter alternativer, og vi har fundet en 30 år nyere Cat 990K. Vi håber at få den hjem, inden for den næste måneds tid, siger fabrikschefen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-7
Den gamle dame er nok kendt af de fleste i Danmark med hang til entreprenørmaskiner. Foto: Dankalk.

Hjullæsseren fra Caterpillar vejer 81 ton, så det er en noget lettere maskine, som dog får monteret skovlen fra den gamle maskine.

- Så den kan flytte det samme, og samtidigt er den noget mere adræt. Den anden var en sløv dame, siger Lars Christensen.

Catten er fra 2016 og har indtil nu kørt i en kulterminal i Holland.

rich-media-8
I 2019 kørte WA800'eren stadigvæk glimrende, og alt så fornuftigt ud efter 40.000 timers service. Arkivfoto: Kim Krasuld.