Producenten har lanceret ny kraftoverføring til sin gravemaskine EC300E Hybrid, der byder på forbedret brændstofeffektivitet. Samtidig introduceres teknologien i to nye modeller i 25- og 35-tonklassen.

Ved hjælp af en helt ny basismaskine - der i sig selv byder på en 10 procent forbedring af brændstofeffektiviteten i forhold til den model, den erstatter - har Volvo CE introduceret tre nye hybridgravemaskiner, der byder på yderligere op til 17 producents forbedring af brændstofeffektiviteten sammenlignet med konventionelle maskiner. Det drejer sig om en forbedret gravemaskine EC300E Hybrid i 30-tonklassen samt introduktion af teknologien i to nye maskiner - EC250E Hybrid i 25-tonklassen og EC350E Hybrid i 35-tonklassen.

Bom-bevægelser oplader

Alle tre maskiner bruger Volvos nye hydraulik-hybridteknologi, der udnytter "fri" energi genereret af gravemaskinebommens nedadgående bevægelse. Bommens kraftige og regelmæssige nedadgående bevægelser oplader en hydraulisk akkumulator, som derpå lagrer og leverer energi efter behov til at drive den hydrauliske hjælpemotor, der hjælper med at drive motorsystemet.

I modsætning til andre hybridsystemer er komponenterne på disse maskiner ifølge producenten relativt enkle og har et minimalt antal efterinstallerede komponenter, der er lette at vedligeholde. Det ekstra energiboost, som hybridsystemet kan byde på, hjælper med at tage belastningen af motoren og leverer undervejs forbedret brændstofeffektivitet på op til 17 procent og op til 15 procent reduktion i CO2-emission - særlig vigtigt ved arbejde i byområder. Når denne ligefremme tilgang bruges i "grave- og dumpeanvendelser" (specielt inden for 90o sving), giver den hurtig gevinst.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Blandt nye egenskaber på EC300E Hybrid kan nævnes:

- 10 procents forbedret brændstofeffektivitet takket være intelligent elektrohydraulik og ny D8M Volvo-motor, som reducerer omdrejningstallet fra 1.800 til 1.600 samt leverer en 5 % forøgelse af effekten.

- En 700 kg tungere kontravægt giver større stabilitet og en 5 % forøgelse af tværløftekapaciteten.

- Nye prioriteringsfunktioner - så operatører kan prioritere en funktion, bom/sving og bom/vandring, i forhold til en anden.

- Ny justerbar hastighedskontrol for bom-ned - ideel til præcisionsopgaver.

- Forbedrede reaktionstider - takket være elektrisk joystick og fuldt elektriske vandrepedaler.

Operatørkomforten er også forbedret, herunder ny teknologi til reduktion af rystelser i bom og arm - hvilket mindsker stød i maskinen - og ny valgfri Comfort Drive Control, der også hjælper med at reduceret træthed, ved at operatørerne kan styre maskinen ved hjælp af joystickrullerne i stedet for pedalerne. Når det gælder vedligeholdelse, er det blevet gjort lettere at tilgå den øverste konstruktion takket være den ny trepunkts-adgang fra højre side. En ny stænkskærm på ureatanken gør også påfyldning lettere og reducerer risikoen for spild, og udskiftningsintervaller for motorolie og -filter er blevet fordoblet til 1.000 timer.