Abonnementsartikel

Gøma har bygget slamsugere og spulervogne i mange år. Nu er den første med hydraulisk hjultræk leveret til tilfreds kunde.

Ilderhede Kloak- og Spulerservice har for få dage siden fået leveret en helt ny Gøma GK10 HWD Vario, der er en kombineret spuler og slamsuger. Den skal hovedsageligt bruges til spuling af markdræn og sugeopgaver under etablering af dræn.

Da Maskinteknik kom forbi slamsugeren på en af de første arbejdsdage, var den i færd med at sprede vand ud på de tørre grusarealer omkring Gødstrup sygehus ved Herning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modellen GK10 Vario er der ikke så meget nyt i. GK10 står for at den har en samlet kapacitet på 10 kubikmeter, og Vario betyder at skillevæggen imellem vand- og slamkammeret kan flyttes i fem trin, og dermed kan man selv bestemme om man vil have stor vandkapacitet eller slamsugerkapacitet.

Ilderhede Kloak- og Spulerservice har altid sværget til, at en spuler/slamsuger skulle have én aksel, og dermed høje hjul der kan bære oppe i bløde marker. Men da der skulle bestilles en ny vogn var der ønske om en Vario model, og den bygges kun på en boogieundevogn.

Boogieundervognen giver mindre hjuldiameter end en en-akslet vogn, og gør den dermed sværere at trække i marken. Og da Ilderhede kører meget på bløde marker og spuler dræn, blev det et ønske at den skulle have hjultræk på en af akslerne.

- Hjultrækket var ikke noget som Gøma har bygget på en spuler eller slamsuger før, dog har der været interesse fra flere kunder, og Gøma her derfor haft det på listen med ekstraudstyr i et stykke tid. Merudgiften for hjultrækket har dog gjort at ingen vogne hidtil er solgt med hjultrækket, fortæller Tommy Svaneborg der er sælger hos Gøma.

rich-media-2
Benzinmotorpumpen er altid med, så okker kan pumpes tilbage til marken når der spules dræn. Foto: Uffe S. Kristensen.

Danmarkspremiere

Den kombinerede spuler og slamsuger GK10 der netop er leveret til Ilderhede, har dermed fået tilnavnet HWD der betyder Hydraulic Wheel Drive, eller hydraulisk hjultræk. Det er den allerførste spuler/slamsuger fra Gøma med hjultræk, og dermed en danmarkspremiere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En anden danmarkspremiere fra Gøma, er at der er luftaffjedring på undervognen, ligesom på en lastbil. Luftaffjedringen gør at vognen er fuldstændig rolig på landevejen, hvor denne type vogn også ofte befinder sig i mange timer. Luftundervognen kan også let reguleres i højden, for eksempel kan man sænke den ned for lettere at kunne nå slanger med mere på siden af vognen, eller hæve den op hvis den er kørt fast.

- En vogn med traditionelle bladfjedre i undervognen kan have tildens til at hoppe på vejen, men det gør denne vogn overhovedet ikke. Den er virkelig behagelig at køre med på vejen, fortæller Luffe der er en meget tilfreds maskinfører på den nye GK10.

Luftaffjedret undervogn er fremover mulig ekstraudstyr, på alle boogieundervogne Vario II vogne fra Gøma.

rich-media-4
Gøma har på denne vogn danmarkspremiere på luftaffjedret undervogn. Foto: Uffe S. Kristensen.

Hjultrækket er den samme som på Gøma's gyllevogne, og sidder på en BPW aksel med hjulmotor fra finske Black Bruin. Hydraulikpumpen er en LS-pumpe, der trækkes af traktorens PTO, og med et tryk på op til 350 bar, kan den overføre 130-150 hestekræfter til hjulene, både frem og bak.

Black Bruin har også leveret styringselektronikken til hjultrækket, der er koblet op på traktorens Isobus og styrer derved hastighed og gearskifte ud fra traktordata.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Under processen med at opbygge vogne har vi et tæt samarbejde med BPW, så vi er sikre at på hjulmontering og drejevinkel kommer til at fungere. Selve hjultrækket har vi modtaget som en komplet enhed fra BPW/Black Bruin, og det er ret nyt at den bruger Isobus signalet til at styre efter. Men det har fungeret fuldstændig efter hensigten, fortæller Jakob Møller der er produktions- og teknisk chef hos Gøma.

Den bagerste aksel er en drejbar BPW-aksel, ligesom på gyllevognene.

rich-media-6
Her kan man se PTO-trækket til hydraulikpumpen, der leverer hydrauliktryk til hjultrækket. Foto: Morten Damsgaard.

Større effekt

De nye spulere og slamsugere fra Gøma er i daglig tale en Vario II, hvor flere detaljer på vognene er mere standardiseret end hidtil.

- Vi har førhen opbygget hver enkelt vogn fuldstændig efter kundens ønsker, men nu har vi lagt os fast på nogle placeringer af for eksempel teknikskab, værktøjsskab og lignende komponenter, der ikke kan flyttes rundt på, siger Jakob Møller.

- Det gør opbygningen mere rentabel og standardiseret, og kunden skal blot vælge til og fra hvad der skal monteres på vognen. Vi ser et voksende marked for traktortrukne kombinerede spuler- og slamsugeropbygninger, der minder mere om de lastbilmonterede slamsugere, og derfor skal løsningerne være mere standardiserede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har tæt kontakt med kunden og chaufføren under opbygningen, så brugeren får en god oplevelse af den færdige maskine, og vi hele tiden får feedback på hvordan tingene skal opbygges for at fungere, fortsætter Jakob Møller.

Når Gøma udvikler spulere og slamsugere bliver der kigget meget på de lastbilmonterede slamsugere, for at kunne tilbyde de samme løsninger til traktortrukne spuler- og slamsugervogne. Der tilbydes for eksempel større vakuum- og spulerpumper, der matcher effekten på den traktor der er spændt foran, og tangerer med det udstyr der sidder på de lastbilmonterede løsninger.

- Blandt andet så har den håndholdte fjernbetjening to-vejs kommunikation med slamsugeren, så der på fjernbetjeningen vises information fra slamsugeren, fortæller Jakob Møller.

rich-media-9
Gøma udvikler selv styringen til slamsugeren, og der er to Wackendorf display på vognen, der har to-vejs kommunikation med fjernbetjeningen. Foto: Uffe S. Kristensen.

Dog er effekten der kan overføres til de traktortrukne spuler- og slamsugervogne noget lavere end lastbiler, der typisk har omkring 500 hestekræfter.

Gøma opbygger kombinerede spule- og slamsugervogne i størrelsen 6-12 kubikmeter kaldet GK-serien, og salmsugere i størrelsen 6-15 kubikmeter kaldet GS-serien.