Abonnementsartikel

Fusk med timeforbrug hos tysk maskinhandler blev heldigvis opdaget, og efterfølgende er to danske golfklubber blevet kompenseret. Men Reesink Turfcare frygter, at der vil komme flere tilfælde.

I løbet af foråret er der i to tilfælde med i alt tre maskiner blevet fusket med maskinernes timeforbrug. I begge tilfælde drejer det sig om Toro-maskiner, solgt af en tysk brugtforhandler til danske golfklubber.

I det ene tilfælde blev en Toro GM4700 Roughklipper med mindst 4.450 timer "på bagen" solgt videre med et timetal på blot 1.150 - og med en fortjeneste på mere end 300.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare, frygter at de to nylige tilfælde fra den tyske forhandler kun er toppen af isbjerget.

Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare DK

Svindlen er blevet opdaget og dokumenteret af Reesink Turfcare, som er dansk enedistributør af Toro-maskiner til golfbranchen. Distributøren fik roughklipperen fra en jysk golfklub til et servicetjek. Det viste sig, at maskinen havde nogle fejl, som den slet ikke burde have med så få timer bag sig.

Forstærket mistanke

- Det vakte selvfølgelig vores mistanke. Og mistanken blev forstærket, da vi så hvor "træt" maskinen så ud. Den havde nemlig markant flere timer bag sig, end de oplyste 1.151, fastslår administrerende direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark, over for Grøn Teknik.

Takket være små computere, controllere, på både maskinen og Yanmar-motoren lykkedes det lidt efter lidt at sammenstykke klipperens historik, som altså afslørede et markant højere antal forbrugstimer, end hvad den tyske forhandler havde fremført.

- Motorens controller er stort set umulig at pille ved, og da vi begyndte at sammenholde motorcontrollerens data fra Yanmar med Toros egne data, fandt vi ud ad, at maskinens egen controller var en klon fra en helt anden maskine, fortæller aftermarket manager Thomas Nielsen, Reesink Turfcare, som har været tovholder på undersøgelsen af maskinerne.

De to golfklubber krævede derefter en kompensation fra sælgeren i omegnen af 75 procent af det oprindelige beløb, som klubberne i første omgang betalte for maskinerne. Det accepterede forhandleren næsten omgående.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men dermed er det ikke sikkert, at problemet er væk, advarer Reesink Turfcare.

- De to maskinhandler drejer sig om import fra Tyskland, men det kunne for mig at se også sagtens gælde for maskiner importeret fra UK, USA eller et helt tredje land, siger administrerende direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark, til Grøn Teknik.

rich-media-4
Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare, frygter at de to nylige tilfælde fra den tyske forhandler kun er toppen af isbjerget.

Han mener, at det er i en kedelig tendens, der er begyndt at sprede sig, og som bør stoppes hurtigst muligt.

- Først og fremmest gælder det for kunderne om at bevare den sunde fornuft. Hvis et tilbud er for godt til at være sandt, ja så er det nok for godt, og så kan der være plattenslagere på spil, siger han.

Kunderne må på banen

Arbejdet med at finde og dokumentere svindlen har været omfattende, og derfor vil Reesink Turfcare ikke påtage sig den opgave alene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har besluttet, at køberne og ejerne af maskinerne må gå ind i det arbejde. Drejer det sig om Toro-maskiner, så bistår vi naturligvis gerne på opfordring. Som enedistributør af Toro i Danmark har vi adgang til de rette informationssystemer, hvor vi kan tjekke, om de oplysninger maskinen giver os, rent faktisk passer med dens oprindelse og historik. Uanset hvor i verden en Toro-maskine er "født", kan vi dokumentere, hvem den første ejer er, og i mange tilfælde kan vi også finde frem til maskinens servicehistorik en periode frem. Derved sikres kunden at, der for eksempel ikke er svindlet med timetal, som det var tilfældet i disse to handler, fastslår direktøren.