Lyt til artiklen:

Ny "midt imellem" fra Liebherr

00:00
Hastighed: ???x
02:30

Abonnementsartikel

R 928 med samlet vægt under 30 tons kiler sig ind imellem R 926 og R 930.

- Der er altid plads til én til- hed det i en gammel sæbe-reklame. Nu kan Liebherr passende overtage sloganet og lade det følge generation 8-serien af gravemaskiner, som indtil nu har rummet syv maskiner fra 22 til 45 ton.

Nummer otte er ankommet i skikkelse af Liebherr R 928 G8, som kiler sig ind mellem R 926 G8 og R 930 G8. Med en samlet vægt under 30 tons i forskellige konfigurationer er den tungere end R 926 G8 og lettere end R 930 G8.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores topsællert i G8-serien er og vil stadig være R 930 G8, som er den helt ideelle størrelse for rigtig mange entreprenører. Hvis man har behov for en lidt mindre maskine, er R 926 G8 et rigtig godt valg. Derfor tror jeg heller ikke, at vi kommer til at oversvømme markedet med R 928 G8. Men det er rigtig fint, at Liebherr har fyldt serien helt ud, så der ingen huller er i rækken af maskiner. Med R 928 G8 er der nu også et godt valg for de entreprenører, der har behov for lidt mere, men ikke for meget, siger key account manager Birger Hjelm hos Johs. Møllers Maskiner, som er dansk Liebherr-importør.

rich-media-2
Liebherr R 928 G8 ligger mellem lillebror R 926 G8 og storebror R 930 G8. Pressefoto.

Fælles funktioner

Der er da heller ikke voldsomme forskelle på den nye og de to makkere på hver side af vægttabellen. Designet er baseret på eksisterende, højtydende komponenter, og R 928 G8 har flere funktioner til fælles med R 926 G8 og R 930 G8. Samme overbygning med kabine og udstyr som R 926 G8 og samme undervogn som R 930 G8.

Hele G 8-serien af gravemaskiner på bælter er baseret på et nyt design, og konstruktørerne har haft optimal ergonomi, ydeevne, øget komfort og sikkerhed på tjeklisten. Liebherrs egen motorfabrik har leveret maskinkraften til G8'erne. Både R 926 G8 og den nye R 928 G8 har 204 hk, mens R 930 G8 byder over med 245 hk.

- Liebherr har øget drejningsmomentet og dermed også maskinernes ydeevne. Brændstofforbruget er reduceret i forhold til forgængerne, og den nye X-formede undervogn sikrer større stabilitet, forklarer Birger Hjelm hos Johs. Møllers Maskiner.