Lyt til artiklen:

Styrke og komfort: Nye Yanmar-minigravere får ros af testpiloter

00:00
Hastighed: ???x
04:07

Abonnementsartikel

VIDEO: Der blev flyttet jord på Maskiner A/S demoområde, hvor to ud af tre nye minigravere fra japanske Yanmar blev testkørt af to udefrakommende prøvepiloter.

Hos Maskiner A/S blev der fredag testkørt nye minigravere. Tre nye modeller fra japanske Yanmar er snart at finde i sortimentet hos den østjyske maskinforhandler, og i den anledning havde Gert Mouridsen fra Søren Knudsen A/S og Tommy Sønderholm fra Entreprenørfirmaet Jørgen Skov taget turen til Horsens for at testkøre de nye maskiner.

Der er tale om modellerne SV19vt, SV17vt og SV15vt fra Yanmar. Det har dog kun været muligt at skaffe først- og sidstnævnte hjem i tide, så det var de to modeller, der skulle i jorden på Maskiner A/S' demoareal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye modeller er udstyret med en dieselmotor, der lever op til EU's Stage V-krav, og bomcylinderen er monteret foroven.

- At bomcylinderen sidder på bagsiden er rigtig rart. Det går jeg decideret efter, når jeg kigger efter minigravere. På et eller andet tidspunkt kommer du til at grave ind mod noget, og så er det rart, at den sidder beskyttet på bagsiden, siger Tommy Sønderholm.

En stærkere maskine

Begge testpiloter har arbejdet med tidligere Yanmar-modeller og har også et godt kendskab til de gamle Schaeff- og Terex-mærker, som nu er blevet til Yanmar.

- Jeg oplever det som en stærk maskine. Særligt undervognen har gennemgået en positiv udvikling - noget som har været en svaghed på de tidligere modeller, siger Gert Mouridsen.

Med Yanmars hydrauliske VIPPS-system kan minigraveren kumulere strømmen fra separate pumper, hvilket gør det muligt at anvende alle maskinens filer samtidig med, at den kører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er rigtig rart, at den kan holde alle funktioner kørende samtidig. For eksempel trække skovlen ind samtidig med, at du kører og drejer. Det effektiviserer arbejdet, siger Tommy Sønderholm.

rich-media-4
Tommy Sønderholm er særligt begejstret for maskinernes hydraulik og bomcylinderens placering. Foto: Tim Søgaard.

Han sidder mange timer i en minigraver, og derfor går han også op i komfort, så han glad for, at man har ladet sig inspirere af de gamle Terex-maskiner, da man byggede kabinen.

- Det er et rummeligt førerhus, hvor tingene er indenfor rækkevidde, ligesom på de gode gamle Terex-maskiner, siger Tommy Sønderholm.

Som det ofte er med nye maskiner, så har designet også ændret sig i forhold til de tidligere modeller. Her er der stadig plads til forbedring, mener de to testkørere, selvom Yanmar har lagt lidt kræfter i at få maskinen til at fremstå anderledes. Det er dog ikke designet, der betyder det store, understreger Tommy Sønderholm.

- Det er en asiatisk maskine, og det kan man stadig godt se, selvom den har fået et mere europæisk udtryk. Jeg kunne godt finde en kønnere gravemaskine, men det er jeg da ligeglad med, når jeg sidder inde på kontoret - bare den kan lave nogle huller, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Justeringer skal til

Minigraverne landede hos Maskiner A/S denne uge, og har kun lige fået en hurtig tilpasning inden prøvekørslen, derfor vil der også være enkelte justeringer, der skal laves henad vejen, for at det hele kommer til at spille, fortæller de to testkørere.

rich-media-6
Testkører Gert Mouridsen (tv) oplever minigraverne som stærke men påpeger, at der skal justeringer til hist og her, for at det hele spiller 100 procent. Foto: Tim Søgaard.

- Styrkemæssigt oplever jeg overskud hos maskinen, men der er nogle justeringer, som skal foretages i forhold til, hvor aggressiv den skal være og så videre. Det er dog også meget forskelligt fra maskinfører til maskinfører, og når den maskine har været på markedet i et års tid, så tror jeg, at man har fundet en grundindstilling, der passer godt til de fleste, siger Gert Mouridsen og fortsætter:

- Pedalføringen er en anelse høj, så de skal justeres en smule.

- Man kan godt komme ud for, at man støder foden mod forruden, hvis man ikke lige er opmærksom og sidder med foden for langt fremme, men det er i småtingsafdelingen, supplerer Tommy Sønderholm.

Plusser og minusser

Deres overordnede konklusion er, at de nye modeller er klare forbedringer i forhold til de tidligere. Testpiloterne vurderer det, at maskinen er blevet stærkere, som det største plus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Testpilot Tommy Sønderholm (th) konfererer med salgschef hos Maskiner A/S Tommy Bergmann. Foto: Tim Søgaard.

Det største minus er balancen, når du graver med maskinen, siger Gert Mouridsen, men det er blot hydraulikken der skal justeres, fortæller han.

Det er dog ikke det største kritikpunkt for Tommy Sønderholm.

- Det største minus lige nu er, at de ikke kan levere dem, siger han.

De to modeller, der blev testkørt kan opleves på dette års Have & Landskab og E&H.