Lyt til artiklen:

GSV og VAM i digitalt partnerskab

00:00
Hastighed: ???x
03:05

Materieludlejeren har de seneste år investeret massivt i digitale værktøjer, og med GSVs digitale platforme og app i hånden, får VAM nu accelereret deres digitale omstilling.

Partnerskabet mellem GSV og VAM viser, hvordan samarbejde på tværs af branchen skaber hurtigere resultater og muliggør flere digitale løsninger.

VAM får et produkt med fuld adgang til GSV's digitale system, hvor entreprenøren med et enkelt klik kan bestille eget materiel, eller leje en maskine og bestille ydelser hos GSV, så entreprenøren ikke får unødvendig spildtid, hvis VAM's egne maskiner er optaget.

VAM kan også trække data, der giver overblik over udnyttelsesgraden af den enkelte maskine og sikrer en høj effektivitet samt lave CO2-regnskab for hver enkelt maskine efter endt brug. Og derudover kan VAM tracke egne og lejede maskiner og se præcis, hvor de er, og om de kører som forventet.

- Vi har brug for en platform til optimering af vores materieludlejning, som kortlægger vores maskinpark og arbejdsprocesser, og som er bygget ud fra dybt kendskab til branchen, men det vi søgte, fandtes ikke på markedet. Med hjælp fra Refine Consulting, som er specialiseret i forretningsudvikling i byggebranchen, fandt vi frem til, at GSV kunne levere en bedre og mere effektiv platform, end vi selv kunne skabe. Vi kan se en stor værdi i, at vi ikke skal bruge ressourcer på at udvikle vores eget digitale produkt fra bunden, siger Allan Hougaard, adm. direktør i VAM.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

GSV klar til mere

Ifølge GSV går vejen til mindre CO2 i bygge- og anlægsbranchen igennem mere samarbejde, en digital omstilling - og at flere entreprenører lejer frem for at eje, fordi færre maskiner betyder mindre ressourceforbrug.

I Danmark sælges ca. 65 procent af alt nyt materiel af entreprenørerne selv, og de resterende 35 procent sælges til udlejerne, hvilket er helt modsat i andre lande, hvor det nærmere er 80 procent til udlejerne og 20 procent til entreprenørerne. Derfor opstod ideen hos GSV til at udvikle en kundeportal, der er en digital kombimodel, hvor entreprenøren styrer sin materielflåde selv, stadig kan eje, men nu også kan leje på én og samme platform.

- Da vi startede samarbejdet, kunne vi se en fælles interesse i at udvikle en kundeportal, der hjælper med at optimere udnyttelsen af deres eget materiel og samtidig gøre det nemt at leje materiel og tilkøbe services af GSV. Vi håber, at VAM og nye samarbejdspartnere ser optimeringsmulighederne i en kombination af eget og lejet materiel. Og at entreprenørerne langsomt begynder at udfase egne maskiner og i stedet lejer fremfor at tage store investeringer i nye maskiner, som måske ikke bruges optimalt, siger Peter Fritzbøger, Chief Digital Officer i GSV.

Torsdag den 2. september afholder GSV konferencen Fremtidens Byggeri, hvor netop digital omstilling og deleøkonomi er nogle af de punkter, som GSV's CEO, Dan O. Vorsholt, vil fremhæve som løsninger til at hive branchen i en grønnere retning. GSV oplever, at interessen allerede eksisterer i både ind- og udland, hvor de gerne vil omstille med GSV's hjælp.