Lyt til artiklen:

Teamwork har bragt OP System tilbage på sporet

00:00
Hastighed: ???x
03:35

Manglende ledelse var tæt på at sænke OP System, men nu har en ny besætning og fokus på teamwork bragt virksomheden tilbage på ret køl.

- Firmaet var kørt fuldstændig i sænk for at sige det lige ud.

Sådan beskriver Henrik Kildegaard den tilstand, som OP System var i, da han overtog roret i den danske afdeling af den svenske virksomhed tilbage i august 2020.

- Man havde ikke været god nok til at komme ud og besøge kunderne, give nogle tilbud og leve op til de serviceaftaler, man havde. Markedet stod faktisk bare åbent for konkurrenterne, siger Henrik Kildegaard.

- Vi har lagt os fladt ned og sagt til kunderne, at det er noget lort, der er sket her

Henrik Kildegaard, salgschef ved OP System Danmark.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Årsagen var manglende ledelse, og situationen var kritisk. Der var røde tal på bundlinjen, og derfor besluttede man at udskifte hele administrationen og salgsteamet. Kun fire-fem mand i serviceafdelingen fik lov at blive, og Henrik Kildegaard blev ansat som salgschef.

Han lagde en treårig strategi, der skulle bringe sorte tal tilbage på bundlinjen hos OP System. Den indbefattede transparent, flad ledelse, inddragelse af medarbejderne og åbenhed og ærlighed overfor kunderne.

Og den strategi kommer de til at lykkes med, siger Henrik Kildegaard.

- Vi afslutter dette regnskabsår som forventet, og det er med små røde tal. Måske lukker vi bedre end forventet, og havde det ikke været for de leveringstider, vi oplever i øjeblikket, så havde resultatet været endnu bedre. Men vi har allerede nået 30 procent af budgettet for næste regnskabsår, inden det overhovedet er begyndt, så vi forventer helt klart sorte tal næste år, siger han.

Et team

Det er dog ikke den ændrede strategi, der er hovedårsagen til, at skuden er vendt for OP System.

- Det er simpelthen en fælles teampræstation, siger Henrik Kildegaard.

Han fortæller, at den strukturændring, man foretog, har medvirket til, at OP System i dag er en helt anden virksomhed, end den var, både internt og udadtil.

- Internt kan vi mærke det på både omgangstonen og det drive, der er blandt medarbejderne. Derudover kan vi mærke, at vi virkelig har fået en chance til af vores kunder, siger Henrik Kildegaard.

Han fortæller, at det er OP System som brand og de mærker, man forhandler, der blandt andet har fået kunderne til at udvise den fornødne tiltro. Men også ærlighed har været vigtigt.

- Vi har lagt os fladt ned og sagt til kunderne, at det er noget lort, der er sket her, og at vi kan gøre det bedre. Den chance har vi fået, så nu er opgaven at vise, at vi kan leve op til den tillid - og det kan vi, forsikrer Henrik Kildegaard.

Leverandører og ledelse viser tillid

Men det er ikke kun kunderne, der på ny har taget OP System til sig. Også leverandørerne har vist opbakning.

- Vi har selvfølgelig været i dialog med leverandørerne, der naturligt nok har undret sig over, hvorfor man ikke har solgt noget i Danmark. Men også her har vi fået en chance til, og der er endda kommet nye leverandører til, fortæller Henrik Kildegaard, der henviser til, at man blandt andet er begyndt at forhandle Rotobec grabbe til materialehåndteringsmaskiner.

Dertil kommer, at ledelsen for hele OP Gruppen har vist tillid til projektet fra start af.

- Det har ikke været omkostningsfrit at komme hertil, men OP Gruppen vil være en spiller på det danske marked, og så vil man også godt investere det, det koster, og være med til at løfte opgaven, siger Henrik Kildegaard.

Trods den hårde kamp, er der nu lys at ane i horisonten for OP System, og Henrik Kildegaard er sikker på, at næste års resultat nok skal blive positivt.

- Det er ikke sikkert, at det ved næste års regnskab kører så godt, at vi rejser til Bahamas for at fejre det, men mindre kan også gøre det, slutter han.

OP System forhandler blandt andet Sennebogen materialehåndteringsmaskiner, stationære og mobile løsninger fra Doppstadt og Rubblemaster knusere og sorterværk.