Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Mangel på faglærte betonarbejdere vækker bekymring
Abonnementsartikel
Elevantallet fra august på uddannelserne til anlægs- og bygningsstruktør vækker bekymring i branchen.
Med store anlægs- og infrastrukturprojekter såsom Femern-forbindelsen i sigte, bliver der hårdt brug for erfarne og dygtige anlægs- og bygningsstruktører i fremtiden.
Men der er udfordringer med at rekruttere nye hænder til branchen.
De henviser til tal fra Undervisningsministeriet, der viser, at der i august i år var 1157 erhvervsskoleelever på uddannelserne til anlægs- og bygningsstruktør. For tømreruddannelsen var tallet 7721.
Når man kigger på, hvor mange der var i skolepraktik, taler tallene også deres eget tydelige sprog. Ifølge tallene var det 562 tømrerelever og kun fem struktørelever.
Henrik Friis, der er chef for Dansk Infrastruktur i Dansk Industri (DI), er bekymret over udviklingen.
- Der mangler i den grad faglærte struktører til fuldstændigt vitale projekter. Den ene del handler om klimatilpasning, hvor vi på grund af havvandsstigninger og stigende grundvand skal bygge os fra at blive oversvømmet med blandt andet skybrudstunneller, opsamlingsbassiner og nye kloaksystemer. Den anden del handler om infrastruktur, så vi kan rejse fra den ene del af landet til den anden, siger Henrik Friis til Fagbladet 3F.
Skævhed blandt håndværksuddannelserne
Tømrer- og snedkerfaget oplever stigende popularitet, og det er godt, mener Jens Kirkegaard, der er uddannelseskonsulent i 3F Byggegruppen. Men han påpeger også, at der er en skævhed i antallet af elever på de forskellige håndværksuddannelser.
- Det er smaddergodt, at mange unge finder vej til byggefagene, også tømrerfaget, men der er også behov for, at langt flere opdager struktørfaget, hvor det tilmed er lettere at få en læreplads. Vi kæmper for at øge antallet af lærlinge i struktørbranchen, hvor der virkelig mangler hænder, og hvor de unge faktisk kan være med på nogle virkelig spændende projekter, siger Jens Kirkegaard til Fagbladet 3F.
I juni i år indgik partierne i Folketinget en bred aftale om en infrastrukturplan til mere end 160 milliarder kroner, som blandt andet skal bruges på nye veje, letbaner og anden kollektiv transport.