Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Skinnefræsende metalokse arbejder sig gennem Sjælland og Fyn
Abonnementsartikel
Banedanmarks skinnefræser skal i aktion på de storkøbenhavnske, sjællandske og fynske jernbaner i den kommende tid.
Togdriften slider på skinnerne, og derfor skal Banedanmarks skinnefræser i aktion på de storkøbenhavnske, sjællandske og fynske jernbanestrækninger.
Her skal den barbere og trimme skinnerne, så de holdes i topform uden revner, der kan genere togdriften.
Skinnefræseren er kort fortalt et fræsetog på 44 meter, som bevæger sig hen over skinnerne med meget lav fart, mens det fræser revner i skinnerne væk. Sådan reducerer det både risikoen for skinnebrud og forlænger skinnernes levetid.
Kørehastigheden for toget er max 70 kilometer i timen på danske skinner. Når toget fræser, kører det meget langsomt - helt ned til 600 meter i timen.
Fræsearbejdet kaster også store mængder jernspåner af sig, og som en del af Banedanmarks arbejde for bæredygtighed bliver der sørget for, at metalresterne ikke går til spilde.
- På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner af skinnerne, som automatisk bliver samlet op og herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.
Arbejder om natten
For at genere togdriften mindst muligt arbejder skinnefræseren altid om natten.
- I Banedanmark skal vi holde skinnerne trimmede og kampklare på en måde, hvor trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor arbejder skinnefræseren mest om natten, hvor den rigtig kan blive sluppet løs på skinnerne uden at genere dem, der rejser med toget, siger Pernille Skovrup.
Skinnefræseren støjer moderat, mens den fræser. Klargøringen af fræsetoget kan dog give noget støj for naboer, der bor tæt på togets standplads.