Lyt til artiklen:

88 km/t: Lynhurtige rendegravere på arbejde i snedækket øvelsesterræn

00:00
Hastighed: ???x
02:58

Abonnementsartikel

VIDEO: Hos Ingeniørregimentet i Skive er man i gang med at uddanne de første soldater, der skal køre Forsvarets nyerhvervede, lynhurtige rendegravere fra JCB.

I disse dage får jorden i Skive øvelsesterræn en hård behandling. Hos Ingeniørregimentet er man nemlig i fuld gang med at uddanne de første soldater i at køre Forsvarets nyindkøbte JCB HMEE'er.

Betegnelsen dækker over navnet High Moblility Engineer Excavator. Det er en rendegraver, der er produceret med det formål at kunne være med i allerforreste række i en kampsituation. Derfor er den naturligvis pansret, hvilket bringer maskinens kampvægt op på 16,5 tons. Det til trods skyder den en imponerende topfart på 88 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinen er indkøbt efter en prioritet, der hedder hastighed, mobilitet og gravekapacitet. Det vigtigste er, at den skal kunne følge med de forreste enheder, siger Kristian Tedaldi, der er oversergent og næstkommanderende i parkdelingen for Stabskompagniet i Ingeniørregimentet.

rich-media-2
De første fire soldater er i gang med deres uddannelse i at køre rendegraverne. Foto: Tim Søgaard.

Forsvaret har købt seks højmobile, letpansrede rendegravere til omkring 6-7 millioner kroner stykket, men de nye rendegravere er ikke en erstatning for dem, som Ingeniørregimentet har i forvejen, understreger Kristian Tedaldi.

- De her er indkøbt, fordi de kan noget andet end dem, vi har. I begyndelsen var der udbredt skepsis blandt soldaterne. "De kan slet ikke ligeså meget som de gamle," lød det. Nej. Det kan de ikke. Men de kan noget andet, siger Kristian Tedaldi.

Rendegraverne kan bruges til blandt andet udgravning af skyttehuller, udbedring af marchvejen eller fjernelse af forhindringer såsom træer eller køretøjer, der ligger i vejen.

Seks hurtige rendegravere til Forsvaret

Se også:

Seks hurtige rendegravere til Forsvaret

Maskinen er en kombination af JCB's Fastrac-traktor og rendegraver. Den har 203 hk, fuld affjedring og ABS-bremser. Derudover er der både firehjulstræk og firehjulsstyring. Maskinen er udstyret med en skovl med 4-i-1 funktion foran og en 90 centimeter bagskovl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derudover er det en meget komfortabel rendegraver at være i. Der er virkelig meget plads i kabinen, der er FM-radio, og så er der kogekar, så soldaten har mulighed for at lave varm mad, siger Kristian Tedaldi.

De højmobile, letpansrede rendegravere har dog også sine begrænsninger. For eksempel har soldaten meget begrænset udsyn, fra kabinen, fordi pansringen efterlader mange blinde vinkler.

rich-media-5
Rendegraverne er indkøbt til at kunne følge med de allerforreste tropper og grave eksempelvis skyttehuller, som her. Foto: Tim Søgaard.

Derudover betyder prioriteringen af fart og mobilitet, at hydraulikken ikke er helt i top. Derfor er det kun muligt at anvende to af tre funktioner samtidigt i forbindelse med gravearbejde. Det har den betydning, at gravearbejdet tager lidt længere tid, fortæller Kristian Tedaldi.

Overordnet er han dog ganske tilfreds med det nye maskineri.

- Vi er blevet positivt overraskede, i takt med at vi er kommet i gang med at bruge dem. De kan det, de er indkøbt til at skulle, og mit indtryk er, at soldaterne også er glade for dem, siger Kristian Tedaldi.