Lyt til artiklen:

Ny hydrid med glædelige overraskelser

00:00
Hastighed: ???x
02:48

Abonnementsartikel

Sønderjysk entreprenør skærer solidt i brændstofforbruget med ny hybrid gravemaskine.

Både maskinfører og entreprenør glæder sig over tempoet hos Thor Jørgensens nye Komatsu-graver. Samtidig viser dieselregnskabet en besparelse på i omegnen af hele 40 procent.

- Vi er først begyndt med Komatsu hybrid i nyere tid. Men vi skal helt sikkert have flere fremover, siger entreprenør og udlejer Thor Jørgensen fra Rødekro.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Meget hurtigere

Han har udlejet den nye 37 tons Komatsu HB365LC-3 med maskinfører Flemming Pedersen ved roret til et projekt med etablering af regnvandsbassiner ved Nørre Aaby på Vestfyn. Maskinføreren har arbejdet for Thor Jørgensen i to år, men har totalt kørt gravemaskiner af forskellige mærker i 17 år. Ved Nørre Aaby kører han i tracé med kolleger i to andre gravemaskiner. Det kan knibe for andre at følge med i Komatsu'ens tempo.

- Jeg kommer simpelthen hurtigere rundt, end de andre, selv om vi kører med lige store skovle. Det er det, der kører på strøm, der gør det meget hurtigere med hybrid-maskinen, fortæller Flemming Pedersen.

Højere tempo - mindre brændstof

Det passer naturligvis også mester udmærket, at der er fart på krøjningerne, men ikke på dieseltankningen.

- Dels holder maskinen altså et højere tempo, og dels kan jeg se tydeligt på bundlinjen, at den kræver væsentligt mindre brændstof, end andre maskiner i samme størrelse. Jeg har lige prøvet at regne på brændstofforbruget, efter at Flemming Pedersen nu har kørt omkring 1200 timer i Komatsu'en. På årsbasis kommer den op omkring 1500 timer, og så betyder det altså noget, når den skal have 40 procent mindre diesel end andre maskiner i samme størrelse, siger Thor Jørgensen.

Tredje generation

Det er key account manager Poul Erik Nielsen hos den danske Komatsu-forhandler Scantruck A/S, der har stået for leveringen af hybrid-gravemaskinen til Thor Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det glæder mig hver gang, jeg hører maskinførere og entreprenører fortælle om deres erfaringer med hybrid-maskinerne. Flemming Pedersen og Thor Jørgensen bekræfter jo på smukkeste vis, at hybrid-systemet gør gravemaskinerne både lynhurtige og yderst økonomiske. Komatsu HB365LC-3 er tredje generation af maskiner, som selv opsamler energi, når de krøjer. Dejligt at se, at de indfrier forventningerne, selv om de er store, siger Poul Erik Nielsen.

På hybrid-maskinerne har Komatsu erstattet den traditionelle hydrauliske krøjemotor med en elektrisk motor. Det er den, der både sikrer hurtigere krøjning og mindre dieselforbrug. Når Flemming Pedersen krøjer med sin gravemaskine, genereres ny elektrisk energi, som derefter bruges til både krøjemotoren og til at hjælpe dieselmotoren med at øge omdrejningerne hurtigt.