Lyt til artiklen:

NCC gør klar til boring med det tunge skyts

00:00
Hastighed: ???x
02:47

Abonnementsartikel

NCC er gået i gang med at etablere den skybrudstunnel, der skal anlægges fra Vodroffsvej/Gammel Kongevej, under Kødbyen og ud til Kalvebod Brygge. Arbejdet udføres for HOFOR og Frederiksberg Forsyning.

Nu er NCC's hold til opgaven flyttet ind på den første midlertidige hovedplads på Halmtorvet, hvor den ene af tre skakte skal etableres. De to andre etableres på Frederiksberg ved Vodroffsvej/Gl. Kongevej og i havnen ved Kalvebod Brygge 45.

Vi bruger en meget kraftig maskine, der kan bore huller med en diameter på cirka 1 meter, godt 20 meter ned.

Projektchef Ole Pilgaard, NCC

Ved Halmtorvet har NCC overtaget byggepladsen fra den entreprenør, der har flyttet ledninger som forberedelse til etableringen af tunnelen. Her er sat syv skure op, hvor NCC's byggeledelse og mandskab skal arbejde i de kommende år, ligesom bygherres byggeledelse får kontor på stedet.

De første skridt er taget

- Det første, vi skal ved Halmtorvet, er at etablere skakten, og det gør vi ved at bore sekantpæle ned, skulder ved skulder i en cirkel, fortæller projektchef Ole Pilgaard og tilføjer:

rich-media-2
Borerørene, der er rundt selve boret, ligger klar. Foto: NCC.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi bruger en meget kraftig maskine, der kan bore huller med en diameter på cirka 1 meter, godt 20 meter ned. Der bores i alt 44 huller, som fyldes med beton, og når betonen er hærdet, udgør pælene tilsammen ydervæggene i skakten. Herefter kan vi grave skakten ud - den bliver 10,2 meter i diameter.

Siden venter en lignende opgave på Frederiksberg ved Gammel Kongevej/Vodroffsvej, og når den skakt er klar i slutningen af 2022, kommer NCC's joint venture-partner, SMET fra Belgien, på pladsen og sænker den første boremaskine ned. De vil så bore en tunnel på to meter i diameter frem til skakten ved Halmtorvet. Det kommer til at ske hen mod slutningen af året.

Ved Kalvebod Brygge etableres en tredje skakt, og her vil en større boremaskine bore strækningen til Halmtorvet med en diameter på tre meter. Tunnelens diameter øges, efterhånden som den nærmer sig sin slutdestination, fordi skybrudsvandet fra Frederiksberg Øst suppleres med skybrudsvandet fra Vesterbro.

Spændende aktiviteter ved Kalvebod

Når tunnelen står færdig om cirka fire år, vil den kunne føre vand fra ekstreme skybrud til Kalvebod Brygge, hvor det via en kommende pumpestation kan pumpes ud i havnen. Også her er det forberedende arbejde i gang.

NCC's funderingsenhed Hercules er gået i gang med at klargøre en platform (jack-up) som skal kunne stå fast med fire støtteben på havnens bund. Platformen skal bære den store maskine, der skal presse spuns ned i havbunden for at inddæmme et lille hjørne af havnen, hvor der skal etableres et midlertidigt arbejdsområdet på cirka 1800 kvadratmeter

Arbejdsområdet i havnen ved Kalvebod Brygge er nødvendigt for udførelsen af den tredje og sidste skakt. Denne skakt bliver den største, med en diameter på ca. 20 meter, da den skal kunne rumme en pumpestation med store pumper og anden teknik.

rich-media-4
Kalvebod Skybrudstunnel går midt gennem byen. Illustration: HOFOR.