Lyt til artiklen:

Volvo vokser videre - stadig udenfor Kina

00:00
Hastighed: ???x
01:28

Abonnementsartikel

4. kvartal bød også på vækst for Volvo CE, der dog stadig er udfordret på det kinesiske marked.

Volvo Construction Equipment leverer endnu en glimrende præstation i fjerde kvartal af 2021 og det på trods af, at producenten fortsat taber terræn på det asiatiske marked, der ellers er Volvos største.

Nettoomsætningen steg 5% til 21,8 milliarder svenske kroner. Korrigeret for valutaændringer steg nettoomsætningen med 2%. Det er dog ikke på maskinsalget, at Volvo er vokset noget særligt. Det er især servicesalget, som steg med 14%, der er skyld i den gode omsætning. Primært påvirket af faldet på det kinesiske marked faldt den globale ordreindgang med 24%, og leverancerne faldt med 18% i sidste kvartal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volvo vækster igen - uden for Kina

Se også:

Volvo vækster igen - uden for Kina

Det betyder, at Volvo CE for hele året kan præsentere en omsætning på omtrent 92 milliarder svenske kroner, hvilket er knap 11 milliarder mere end omsætningen i 2020.

- Industrien fortsætter med at være udfordret af effekterne af pandemien i form af problemer i transportbranchen, mangel på materialer og en overbebyrdet forsyningskæde. Alligevel er det lykkedes - takket være det dedikerede arbejde fra mine kollegaer - fortsat at levere god rentabilitet og tage flere vigtige skridt fremad i vores bestræbelser på at føre an i transitionen til en kulstof-neutral bygge- og anlægsbranche, siger Melker Jernberg, der er præsident i Volvo CE.