Lyt til artiklen:

Funderings-specialist køber stærk 90 tons multimaskine

00:00
Hastighed: ???x
02:11

Abonnementsartikel

Hercules Fundering udvider maskinparken med det nyeste skrig fra Liebherr - En LRB 23 på 90 tons.

Nyeste skud på stammen i Hercules' maskinpark er lidt af en ener. Den store Liebherr er nemlig det, man kalder en multimaskine. Det betyder, at den kan bruges til flere typer opgaver og kan derfor bygges om alt efter behov.

Hos Hercules Fundering skal den nye LRB 23 dog hovedsageligt køre med vibrator til at sætte spuns, stålpæle og stålrør, og med boremotor til sekantpæle boring (kelly boring) i forbindelse med store funderingsopgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den nye maskine sikrer os en stærk position i markedet. Vi kigger ind i et nyt år med rekordmange ordrer rundt i hele landet, og vi påtager os stadig større og mere komplekse opgaver, siger Jesper Schack Fønss Back, direktør i Hercules Fundering, NCC.

rich-media-2
Multimaskine er en sag på 90 tons. Foto: Hercules.

Med topmoderne udstyr bliver den nye LRB 23 den kraftigste maskine i Hercules. Og det siger ikke så lidt:

- Maskinen vejer cirka 90 tons, når den er udstyret med enten vibrator eller boremotor og kellystang. Den har en vanvittig stærk motor på hele 600 kW. Det svarer til 804 HK og vil være den kraftigste maskine, vi har i Hercules, siger en glad projektchef, Frederik Abildtrup-Salmon, der har stået i spidsen for den nye investering i Hercules Fundering.

På vej til Kalvebod Brygges Skybrudstunnel

Den nye multimaskine er netop blevet leveret og gennemtestet. I mandags blev den på majestætisk vis sejlet igennem Københavns Havn (se video her) på en gigantisk flåde (jack-up) og videre til Kalvebod Brygge. Her skal den vise sit værd, når kollegerne fra NCC etablerer den nye skybrudstunnel for HOFOR og Frederiksberg Forsyning.

Jack-up'en bliver fastgjort på havnens bund med fire støtteben. Den skal fungere som en platform for den nye maskine, når den skal presse spuns ned i havbunden for at inddæmme et lille hjørne af havnen, hvor der etableres et midlertidigt arbejdsområdet på cirka 1800 kvadratmeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når tunnelen står færdig om cirka fire år, kan den føre vand fra ekstreme skybrud til Kalvebod Brygge, hvor det via en kommende pumpestation kan pumpes ud i havnen.