Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
NCC med gennembrud i Færøsk tunnel
Abonnementsartikel
NCC affyrede forleden den allersidste salve i den undersøiske Sandoy-tunnels 10,8 km lange hovedløb.
Selve gennembrudssalven blev udløst torsdag den 3. februar klokken 13 lokal tid. Dermed er der etableret en åben tunnelforbindelse og Sandøya er forbundet med den færøske vejinfrastruktur og hovedstaden Tórshavn.
- Det er endnu en vigtig milepæl i anden del af vores kontrakt på Færøerne, og som igen viser vores solide ekspertise inden for komplekse tunnel- og infrastrukturprojekter. Vi glæder os nu til at bygge og klargøre tunnelen til trafik, siger Per Jonsson, leder af NCC-afdelingen Civil Engineering Norge.
Sandoy-tunnelen er den anden undervandstunnel under Atlanterhavet, som NCC bygger i denne kontrakt. I december 2020 blev den 11,2 km lange Eysturoy-tunnel åbnet i øgruppen.
Der er nu to år tilbage til at dekorere Sandoy-tunnelen, indtil den står færdig i det nye år 2024.
To undersøiske tunneler
Byggeriet af Sandoy-tunnelen begyndte i 2018, og indtil åbningen af ??Eysturoy-tunnelen i december 2020 fortsatte byggeriet af de to undersøiske tunneler parallelt.
Sandoy-tunnelen går fra færgelejet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På det dybeste er tunnelen 147 meter under havets overflade.
NCC har solid erfaring med at bygge undersøiske tunneler på Færøerne. NCC byggede Vagatunnilin og Nordoyatunnilin i begyndelsen af ??2000'erne. Flere af nøglepersonerne, der arbejdede i de sidste to tunnelprojekter, var også involveret i at bygge de to tidligere tunneler.