Lyt til artiklen:

Tung tysker rammer milepæl for skybrudstunnel

00:00
Hastighed: ???x
04:02

Abonnementsartikel

VIDEO: Ved Kalvebod Brygge har Hercules med en spritny Liebherr multimaskine afsluttet ramning af spunsen, hvor NCC senere skal etablere udløb for tunnelen.

KØBENHAVN: Onsdag rammede Hercules Fundering den sidste spuns på et lille område i havneløbet ud for Kalvebod Brygge, hvor der om nogle år kommer udløb fra den skybrudstunnel, NCC netop er gået i gang med at etablere fra Gl. Kongevej til havnen - med en mellemstation/skakt på Halmtorvet.

Der kommer 44 sekantpæle, alle med en diameter på en meter, så det er en kraftig maskine, vi har i brug.

Projektchef Ole Pilgaard, NCC Civil Engineering

Til ramningsarbejdet har Hercules indkøbt en ny specialmaskine, en Liebherr LRB23, som samtidig er blevet den kraftigste maskine i Hercules' samlede maskinpark. Den vejer cirka 90 tons, når den som nu er udstyret med vibrator. En stærk motor leverer hele 600 kW. Det svarer til 804 HK.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Silent piling

- Vi har været meget tilfredse med den. De ca. 130 spuns er presset eller rammet på kort tid, så det er en effektiv maskine, som vi nok skal få meget glæde af på fremtidige projekter, fortæller projektchef Thomas Mathiasson, Hercules Fundering, da Maskinteknik besøger pladsen.

Oprindeligt var det aftalt med bygherrene Frederiksberg Forsyning og Hofor, at spunsen skulle trykkes i ved silent piling, for at undgå unødige støjgener. Men det har trods den store og meget kraftige maskine ikke kunnet lade sig gøre hele vejen.

rich-media-4
Projektchef Thomas Mathiasson, Hercules Fundering. Foto: Torben Jastram.

- Undergrunden viste sig meget stærkere, end hvad det geotekniske materiale beskrev. Vi har været nødt til at trykke med 10 tons mere end forventet, så det har desuden været nødvendigt at vibrere noget af spunsen i, fortæller Thomas Mathiasson.

rich-media-5
Den nye Liebherr LRB 23 er den største i maskinparken hos Hercules. Foto: Torben Jastram.

Åbner i 2026

Maskinen er placeret på en flåde, som er fastgjort på havnens bund med fire støtteben. Herfra har teamet med spuns inddæmmet et lille område, der kommer til at fungerer som udløb fra den enorme skybrudstunnel, når den åbner i 2026. Det er ligeledes her man skal have placeret teknikken og de store pumper, som skal slå til ved fremtidig monsterregn.

Tunnelen kommer til at løbe omkring 20 meter nede i undergrunden fra Gl. Kongevej til Kalvebod - en cirka 1,4 kilometer lang rute som blandt andet føres under banearealet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC skal udføre tre skakter på ruten, en i hver ende samt en på midtvejspunktet under Halmtorvet, og her er NCC Danmark Civil Engineering allerede godt i gang med arbejdet.

rich-media-7
Her på Halmtorvet bores 44 sekantpæle godt 20 meter ned, så de samlet danner væggen til skakten. Foto: Torben Jastram.

- Vi borer sekantpæle ned i en stor cirkel. Der kommer 44 sekantpæle, alle med en diameter på en meter, så det er en kraftig maskine, vi har i brug, siger projektchef Ole Pilgaard, NCC Civil Engineering.

Farten sættes op

Der bores godt 20 meter ned, og de 44 huller fyldes med beton.

- Pælene kommer derved til at danne ydervæggen i skakten. Herefter kan vi grave skakten ud - den bliver 10,2 meter i diameter, tilføjer Ole Pilgaard.

rich-media-8
Projektchef Ole Pilgaard, NCC Danmark Civil Engineering. Foto: Torben Jastram.

De første fire sekantpæle er lavet i løbet af de første fire projektdage, men projektchefen forventer, at det bliver muligt at speede tempoet lidt op hen ad vejen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En lignende opgave venter på Frederiksberg ved Gammel Kongevej/Vodroffsvej, hvor skybrudstunnellen vil få sin begyndelse. Her er NCC lige begyndt på at etablere byggeplads. Når skakten her er klar til efteråret, kommer NCC's joint venture-partner, belgiske SMET, og sænker den første boremaskine ned. De vil så bore en tunnel på to meter i diameter frem til skakten ved Halmtorvet. Det kommer til at ske hen mod slutningen af året.

Diameter forøges

Ved Kalvebod Brygge etableres en tredje skakt, og her vil en større boremaskine bore strækningen til Halmtorvet med en diameter på tre meter. Tunnelens diameter øges, efterhånden som den nærmer sig sin slutdestination, fordi skybrudsvandet fra Frederiksberg Øst suppleres med skybrudsvandet fra Vesterbro.

Tunnelen har kapacitet til gennemstrømning af 20 kubikmeter vand per sekund, og den bliver én af flere hovedvandveje i Københavns og Frederiksberg Kommuners skybrudskonkretiseringsplan og skal kunne opsamle skybrudsvand fra Frederiksberg Øst og Vesterbro og lede det videre ud i havnen.