Lyt til artiklen:

Femern: 1000 mand gør klar til verdens længste sænketunnel

00:00
Hastighed: ???x
03:33

Abonnementsartikel

VIDEO: På den store byggeplads ved Rødbyhavn er man godt i gang med blandt andet at opføre produktionslinjen, hvor de 217 meter lange betonelementer til Femern Bælt-tunnelen skal produceres.

Man kan næsten smage den nyopgravede jord, når man entrerer byggepladsen ved Rødbyhavn på Lolland. Det er der en god grund til, for her er der nok flere kratere, end der er på månen. Et utal af gravemaskiner er nemlig i gang med at lave hver deres hul i jorden og en armada på omkring 50 dumpere arbejder flittigt med at transportere den opgravede jord rundt på pladsen. For slet ikke at nævne den sværm af andre forskelligartede entreprenørmaskiner lige fra kalkfræsere til tromler, der tæsker rundt og arbejder i jorden. Stedet er et mylder af mennesker og maskiner, og aktivitetsniveauet kan snildt matche en myretue på en varm sommerdag.

- I dag beskæftiger vi lige godt 500 mennesker og er i gang med at klargøre den store produktionslinje og de store haller, der skal producere vores betonelementer, fortæller Anders Gert Wede, der er Construction Area Manager hos Femern A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter et års tids arbejde på pladsen er man nu begyndt at rejse de første haller. Her er produktionslinje B godt på vej, cirka en sjettedel af hallen er rejst. Der skal opføres i alt tre produktionshaller, hvoraf den ene er lidt mindre, da der her skal produceres specialelementer.

rich-media-2
Anders Gert Wede. Foto: Tim Søgaard.

- Der skal omtrent 2000 vognlæs stål til at opføre én hal og 5000 vognlæs til at opføre dem alle tre, fortæller Anders Gert Wede.

I alt skal der i hallerne produceres 79 standardelementer og 10 specialelementer til tunnelen, hvilket kommer til at tage omkring 3,5 år. Planen er, at fabrikken skal spytte et af de 217 meter lange betonelementer, der vejer 73.500 tons hver, ud cirka hver anden uge. Produktionen går i gang, umiddelbart efter hallerne er færdige, som ifølge planen er i slutningen af 2022.

Formværk afprøves

Men inden man når så langt, vil man gerne sikre sig, at den produktionsmetode, man har valgt, også virker helt efter planen. Derfor bliver der lige nu på den vestlige del af pladsen opført et "prøveformværk." Altså en fuldskala støbeform til tunnelelementerne hvor man kan afprøve produktionsmetoden og hele processen omkring det.

rich-media-3
Her skal de første prøvestøbninger af tunnelelementerne foregå. Foto: Tim Søgaard.

- Det er den, der skal danne grundlag for, hvad der skal produceres ude i den færdige linje, som skal stå færdig sidst på året, siger Anders Gert Wede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor logistik

Når man står på den abnorme byggeplads ved Rødbyhavn og ser klargøringsarbejdet udspille sig foran sig, er det svært også at kapere, at mindst ligeså mange mennesker er beskæftiget til havs.

rich-media-5
Prøvestøbeformene indefra. Foto: Tim Søgaard.

- Vi er 500 mand herinde på PFA-området (Production Facility Area), og så er der 500 mand, der arbejder med at udgrave tunnelrenden, som tunnelen skal ligge i, ude på havet. Udover det har vi en daglig leverance af materialer, der tilgår området, så det er naturligvis en stor logistik, der skal fungere, fortæller Anders Gert Wede.

Og så har vi slet ikke talt om, hvor mange der er i gang på den tyske side.

Tørdokbassiner næste skridt

Fra næste måned begynder arbejdet med at lave de store tørdokbassiner, som er enden af produktionslinjen. Her skal man kunne hæve og sænke vandstanden med ti meter, så betonelementerne kan føres sikkert ud i havet og slæbes til sin destination.

- At se de her tørdokbassiner i produktion og de to skydeporte på 110 meter lukke og åbne for vandet er noget af det, jeg har glædet mig allermest til, fortæller Anders Gert Wede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Femern Bælt-tunnelen skal efter planen stå færdig i 2029.