Lyt til artiklen:

Skinnefræsende metalokse på forårsjob

00:00
Hastighed: ???x
01:43

Abonnementsartikel

Banedanmark sender nu det særlige fræsetog i aktion i Syd- og Sønderjylland, så det kan fjerne små revner i skinnerne og holde sporene i god form.

Banedanmark vedligeholder hver dag jernbanen for at sikre en behagelig, punktlig og sikker togdrift. Derfor skal skinnerne i hele landet holdes velsoignerede og trimmede med så få revner som muligt.

Her kommer skinnefræseren ind i billedet. For det store skinnefræsende banedyr barberer og trimmer simpelthen skinnerne, så de holdes i form uden revner, der kan genere togdriften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jernspåner genanvendes

Skinnefræseren er et af flere specialtog, der fræser, høvler eller sliber skinnerne - alt afhængig af, hvad der er behov for - når sporene skal vedligeholdes.

Skinnefræseren bevæger sig hen over skinnerne med meget lav fart, mens det fræser revner i skinnerne væk. Sådan reducerer det både risikoen for skinnebrud og forlænger skinnernes levetid.

rich-media-3
På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner af skinnerne. Foto: Banedanmark.

Fræsearbejdet kaster også store mængder jernspåner af sig, og som en del af Banedanmarks arbejde for bæredygtighed bliver der sørget for, at metalresterne ikke går til spilde.

- På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner af skinnerne, som automatisk bliver samlet op og herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden de bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.

Måneskinsarbejde

For at genere togdriften og dens passagerer mindst muligt arbejder skinnefræseren altid om natten, mens resten af landet sover. Om dagen bliver den store metalokse renset, får sig et hvil og bliver gjort klart til næste tur på skinnerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skinnefræseren støjer moderat, mens den fræser. Klargøringen af fræsetoget kan dog give noget støj for naboer, der bor tæt på togets standplads.