Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Flagskib lander hos Scantruck
Abonnementsartikel
Sennebogens nye teleskopkran, model 6103E, er bygget til at håndtere stort og tungt.
Den tyske producent Sennebogen har med deres nye 6103E haft som ambition at udvikle en teleskopkran, der både skal være alsidig, effektiv og kraftfuld. Den har en løftekapacitet på op til 100 ton og en maksimal bomlængde på 62 meter, hvilket gør den relevant for alle kranfirmaer, der kan bruge et alternativ til lastbilkraner og mobilkraner. Også i den danske byggebranche og i industrien.
- Maskinens størrelse taget i betragtning er det selvfølgelig ikke en, der er aktuel for de fleste virksomheder herhjemme. Men den vil være et perfekt match på store byggepladser til eksempelvis håndtering af store betonelementer, siger Lasse Weber, produktchef for Sennebogen i Scantruck, der importerer og forhandler Sennebogens kraner i Danmark.
Smidig og fleksibel
Sennebogen har i forvejen teleskopkraner, der dækker spektret fra 16-130 ton. Dog har der i noget tid været et hul mellem 70 og 120 ton, men det er nu lukket med 6103E.
En teleskopkran er ikke afhængig af udlagte skinner eller køreplader, og den skal heller ikke nivelleres, før den kan tages i anvendelse.
- Det har stor betydning, at man som kranfører ikke først skal bruge tid på at forberede underlaget, før man kan tage kranen i brug. Sennebogen 6103E er bygget til at arbejde i råt terræn. Den står solidt på sine brede bånd, og så kan den køre med byrde på armen. Det gør den mere smidig og mere fleksibel i forhold til eksempelvis en mobilkran, siger Lasse Weber.
Fordele i nyt Pin Boom system
Når teleskopkranen skal fragtes, sker det på en blokvogn, som så mange andre af byggepladsens maskiner. Maskinen kan enten fragtes i hel tilstand, hvor den har en maksimal bredde på 3,5 meter. Har man behov for det, kan kontravægt og bælter afmonteres inden transport, og derved er 6103E kun tre meter bred. Ved ankomst til byggepladsen kan maskinen samle sig selv uafhængig af andre maskiner.
På grund af sin størrelse og formåen er sikkerhed en vigtig faktor for 6103E. Kabinen er tiltbar op til 20 grader, så man kan holde øje med emnet, man håndterer. Desuden sikrer kameraer bagud og på maskinens højre side et godt overblik over de ellers blinde vinkler. Begge er standardudstyr.
Kraftige lamper på undersiden af bommen og oven på kabinen sikrer endvidere et godt oplyst arbejdsområde døgnet rundt. Maskinen er derudover udstyret med en Cummins motor på 6,7 liter, som yder 186 kW og efterlever de skrappeste emissionskrav.
- 6103E har et nyt Pin Boom system, der styres af kun ét hydraulisk stempel og et internt låsesystem for hver sektion. Det gør bommen lettere, og det er en af forklaringerne på, at systemet kan anvendes under belastning. Hele vejen igennem består maskinen af gennemtestede komponenter. Den er en understregning af tysk kvalitet, når den er absolut bedst, siger Lasse Weber.