Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Vejtunnel får forlænget levetiden
Abonnementsartikel
Vejdirektoratet sætter nu gang i et arbejde, der i mange år fremover skal beskytte Frederikssundsvejstunnelen i København mod vandskader.
Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj i København er en helt central trafikåre for trafikken ind og ud af København, men tunnelen, som har 52 år på bagen, trænger nu til at blive renoveret.
Derfor går Vejdirektoratet nu i gang med et større renoveringsarbejde, som skal sikre, at tunnelen kan holde i mange år endnu. Renoveringen består i at udskifte det isoleringslag, der beskytter tunnelens betonkonstruktion mod nedsivende vand.
Projektleder Kirsten Riis, Vejdirektoratet, siger:
- Det er absolut nødvendigt, at vi sikrer, at tunnelen kan modstå vand. Siver der vand ned til betonkonstruktionen, så vil det med tiden ødelægge betonen. Vi har tidligere udskiftet mindre dele af tunneldækkets fugtmembran, men nu tager vi fat på at udskifte hovedparten af den eksisterende membran, som har ligget der, siden tunnelen blev bygget for over 50 år siden.
Isoleringslaget - også kaldet fugtmembranen - består af såkaldte bitumenplader. Det ligger under asfalten og et lag af grus og jord, som entreprenøren skal fjerne, før renoveringsarbejderne kan komme til at skifte det. Når de fjerner bitumenpladerne, sker det blandt andet ved fræsning, og det må forventes at medføre en del støj.
Arbejdet med at skifte isoleringen begynder med ændring i trafikken fra 23. marts og varer til og med oktober 2022, og det falder i flere etaper.
Første etape bliver opretholdt indtil midt i juli måned, hvor alle trafikale restriktioner syd for Frederikssundsvej bliver fjernet for at gøre plads til Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP). Efter løbet kommer restriktionerne igen med en lidt ændret udformning. Vejdirektoratet planlægger også et tilsvarende renoveringsarbejde i krydset Hareskovvej/Utterslevvej i 2023.